Anton Aluja, investit doctor 'honoris causa' per la Universitat de Lieja

Atorguen també la distinció a Christine Lagarde, la Nobel Emmanuelle Charpentier i el jutge Michael Claise

aluja2
Aluja amb la rectora de la Universitat de Lieja, Anne-Sophie Nyssen. FOTO: Paty Garmendia
El catedràtic de Psicologia de la Universitat de Lleida (UdL), Anton Aluja Fabregat, ha estat investit aquest dissabte doctor honoris causa per la Universitat de Lieja (Bèlgica) a proposta de la seua Facultat de Psicologia, Logopèdia i Ciències de l'Educació. Aluja és una de les onze persones a les quals la universitat belga atorga enguany aquesta distinció a proposta dels diferents centres. Entre aquestes es troba Christine Lagarde, presidenta del Banc Central Europeu i primera dona en ocupar aquest càrrec, Emmanuelle Charpentier, premi Nobel de Química 2020 amb Jennifer Doudna pel desenvolupament d'un mètode d'edició del genoma, i Michel Claise, el jutge instructor del Qatargate, un cas de suposats suborns que esquitxa el Parlament europeu.

Aluja, professor de Psicologia de la personalitat a la UdL i responsable del grup de recerca Neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Lleida (IRBLleida), va ser apadrinat pel també psicòleg, Michel Hansenne, que en va destacar la seua excepcional reputació internacional quant a publicacions i la seua contribució significativa al desenvolupament d'un model essencial en la psicologia de la personalitat. En el darrer rànquing mundial Research.com, Anton Aluja apareix al lloc 7.393 dels 12.533 mundials, i al 74 de l'Estat.

El catedràtic de la UdL està especialitzat en els efectes de la personalitat en la presa de decisions i l'activitat de l'escorça prefrontal, la neurocognició, la psicobiologia de la personalitat, la genètica del comportament, així com en el paper de la impulsivitat en les conductes de risc i la psicopatia. Destaquen les seues recerques sobre els trets de personalitat, especialment els relacionats amb la impulsivitat i la recerca de sensacions, però també en l'avaluació i el diagnòstic psicològic amb un enfocament particular en les diferències individuals. També és assessor i avaluador de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya i promotor i coordinador dels webs www.produ-science.udl.cat y www.psy-wos.es.

En el marc de la seua estada a Lieja, Aluja va impartir també la conferència Bases biològiques de la personalitat en els últims anys, on va abordar els factors socials relacionats amb la personalitat (aprenentatge, la intel·ligència, la socialització, la psicologia de la salut i la cultura) i els models estructurals de personalitat a través dels principals instruments d'avaluació de la personalitat normal i patològica. També es va referir a investigacions centrades en les bases biològiques de la personalitat, com ara les relacionades amb les hormones gonadals del sistema endocrí i certs polimorfismes genètics com la MAO, la serotonina i el gen del receptor d'andrògens, així com a les bases electrofisiològiques de la personalitat.

MÉS INFORMACIÓ:

Relació de doctors i doctores 'honoris causa' de les facultats de la Universitat de Lieja 2023