Atenció integral en salut mental per a l'estudiantat de Medicina

Pla pilot de la Fundació Galatea i la UdL que s'ampliarà a altres titulacions

medicinagalatea
Un moment de la presentació. FOTO: UdL
Detectar el patiment emocional de l'alumnat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) i adreçar-lo en cas que sigui necessari a una intervenció psicològica o psiquiàtrica, és l'objectiu del Pla pilot d'atenció integral relativa a la salut mental que la Fundació Galatea i la UdL posen en marxa, i que avui s'ha presentat a l'Aula Magna Joan Viñas de Ciències de la Salut.

Aquest pla, impulsat per la Fundació, pretén vetllar per la salut i el benestar de l'estudiantat de titulacions de l'àmbit de la salut "ja que sol presentar importants nivells d'estrès, ansietat i depressió", ha explicat el seu coordinador, Francesc Abella. L'exprofessor de la UdL ha afegit que el fet que la formació mèdica a les universitats contempli poc la formació emocional per gestionar aquests episodis, fa encara més necessaris plans com aquests.

Galatea, creada al 2001 pel Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, ofereix des de fa anys un programa assistencial gratuït a professionals de la salut que presenten malestar emocional, malalties mentals o conductes addictives a través de 'telesuport' psicològic, un servei de suport emocional i el programa d'atenció integral al metge malalt. Arran de la pandèmia, la Fundació va decidir ampliar-ho a l'estudiantat de Ciències de la Salut de tot Catalunya, tot incloent la detecció precoç (amb formació al professorat, alumnat i altres col·lectius implicats), l'assistència i la prevenció i promoció de la salut (espais de debat, tallers etc.).

Pel que al circuït que es posarà en marxa a la UdL, l'alumnat que precisi d'ajuda, haurà de contactar amb el coordinador del Programa Néstor de la UdL a la Facultat de Medicina, Marcelí Bermúdez, per a una primera valoració. Els casos lleus seran derivats al Servei d'atenció psicològica de la UdL, mentre que la resta seran gestionats per la Fundació Galatea, que també disposa d'una clínica especialitzada en el tractament d'addiccions i trastorns mentals dels professionals de la salut. L'assistència per a les persones que ho precisin serà confidencial i gratuïta.

Abans de final d'aquest curs acadèmic, es preveu ampliar el programa a l'estudiantat d'Infermeria, Fisioteràpia i Biomedicina, ha anunciat Abella. Per la seua part, la degana de la Facultat de Medicina, Anna Casanovas, ha qualificat de "magnífica notícia" aquest suport emocional per l'estudiantat del centre "ja que pateix molt estrès, a causa en bona part d'una forta competitivitat i un elevat grau d'autoexigència", ha dit.