Ajut de prop d'un milió d'euros per a una recerca sobre el cervell de les embarassades

Projecte coordinat per la UAB on participen investigadors de la UdL i l'IRBLleida

recercapamplonacaixa
Els investigadors, durant la recollida de l'ajut / Foto: IRBLleida
Com es modifica el cervell d'una dona durant l'embaràs? Això és el que intentaran respondre investigadors de la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Liverpool (Regne Unit), la Universitat Southern California (Estats Units), l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques, l'Institut de Recerca Sanitària Gregorio Marañón i el Servei de Medicina de la Reproducció del centre Dexeus.

El projecte, liderat per la UAB, acaba de rebre un ajut de 972.414 euros de la Fundació Bancària ”la Caixa”. És un dels 22 seleccionats dels 632 presentats en la convocatòria de recerca en biomedicina i salut. Porta per títol Dynamics of the neural, metabolomic and neuropsychological signatures underlying the adaptations for motherhood during pregnancy i té una durada de tres anys. La recerca estudiarà una població de 250 dones. A les instal·lacions de l'IRBLleida l'equip liderat pel catedràtic de la UdL Reinald Pamplona portarà a terme les anàlisis metabolòmiques i lipidòmiques de les mostres biològiques. També hi treballen les investigadores Mariona Jové i Irene Pradas, del grup de Fisiopatologia metabòlica.

Durant l'embaràs, el cervell de les dones canvia per a preparar-les pels reptes de la maternitat. Els investigadors han descobert que una xarxa d'àrees cerebrals experimenta canvis importants que duren almenys dos anys i estan involucrats en la forma en què la mare es relaciona amb el seu nadó. Però encara hi ha moltes preguntes sense resposta.

L'objectiu del projecte és establir quan i com es reorganitza el cervell durant l'embaràs, així com identificar els mediadors hormonals que faciliten i dirigeixen aquesta reorganització. Els investigadors esperen esbrinar la relació entre les descobertes neuronals i hormonals amb el comportament matern, així com l'aparició de trastorns mentals en el període del postpart.

El ministre de Ciència, Innovació i Universitats, Pedro Duque, i el president de la Fundació Bancària ”la Caixa”, Isidre Fainé, han encapçalat l'acte de lliurament de les beques a 79 projectes de recerca i innovació d'excel·lència nacionals i internacionals, per un import global de 28 milions d'euros.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL