Beques de la UdL per a universitàries de Rwanda

Uns 12.000 euros en 3 anys per ajudar noies en situació vulnerable

rector Rwanda
Puy, Camps, Granollers i Roca, amb els representants de l'ICK / Foto: UdL
La Universitat de Lleida (UdL) ha becat parcialment 48 noies de l'Institut Catòlic de Kabgayi (ICK), a Rwanda, per ajudar-les a finalitzar els seus estudis universitaris superiors. Durant tres anys, l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la UdL ha donat suport al projecte Viver universitari a Rwanda: empoderament de les nenes i de les dones a ICK, liderat pel professor d'Antropologia Cultural de la UdL Albert Roca i l'investigador Firmin Dussabe. Les beques es destinen a despeses de matrícula, allotjament i manutenció durant el període d'estudi d'aquestes joves amb pocs recursos econòmics i situació vulnerable. En total, la Universitat de Lleida hi ha destinat 12.000 euros.

El projecte ha facilitat que les noies i dones beneficiàries provinents de famílies humils puguin tenir l'oportunitat de formar-se. "Pateixen pobresa extrema, algunes d'elles sense llar i amb alguns problemes de salut, de violència sexual, domèstica o física, i totes fan treballs de cura amb les seues famílies, incloent mares adolescents", expliquen des de l'Oficina de Cooperació de la UdL. Fins i tot, segons l'estudi ja fet per l'ICK, abans de tenir beca d'estudi algunes noies becades que són orfes estaven condicionades a casar-se prematurament.

Les beneficiàries del projecte podran acabar enguany els seus estudis i obtenir el títol universitari de grau. Quan tinguin ingressos, tal com indica el contracte que van signar, hauran de reemborsar el 50% del rebut com a subvencions per contribuir a que altres noies se'n puguin beneficiar també i pel qual l'ICK ha assumit la creació d'un fons rotatori anomenat ICK Fund for poor students. A llarg termini, la universitat rwandesa també pretén construir albergs propis i assequibles per acollir a les estudiants.

El rector de l'ICK, Balthazar Ntivuguruzwa, ha visitat avui el rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, per fer balanç d'aquest projecte i estudiar possibilitats per a futures col·laboracions. La coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL, Núria Camps, ha explicat que un cop iniciat aquest viver l'ajuda es podria centrar ara en facilitar-los equipament. De la seua banda, el vicerector d'Internacionalització, Antoni Granollers, ha posat sobre la taula la mobilitat de l'estudiantat i l'assessorament perquè el centre africà pugui implantar estudis de màster.