Activisme cultural per prevenir les violències masclistes

Amb Las Fritas Teatre, l'actriu Patricia Palenciano i l'artista Yolanda Domínguez

Pamela3
Pamela Palenciano durant el seu espectacle. FOTO: Sabrina Ceballos
Sensibilitzar i prevenir les violències masclistes, sobretot entre l'alumnat de la Universitat de Lleida (UdL), és l'objectiu del cicle Artivisme que el Centre Dolors Piera de la UdL ha organitzat per aquesta tardor. Es tracta d'una activitat formativa reconeguda amb 1 crèdit de matèria transversal per a l'estudiantat, però oberta a tota la ciutadania. Consta de tres sessions protagonitzades per dones que, des de diferents vessants artístiques, posen un mirall davant el masclisme i les seues violències que ens interpel·len.

El cicle l'obriran, el proper 20 d'octubre, les integrants de la companyia Las Fritas -Laia Ferré, Adriana G. Andreo i Neus Gispert- amb la sessió de teatre-fòrum El diari de Patri. Un avió de l'aerolínia Patriaryet pateix un accident i només 'sobreviu' una maleta plena de veus, relats i experiències de dones que han patit violència masclista. L'obra, que combina drama i ironia, és "una crítica al capitalisme, que sempre acaba apoderant-se de les nostres veus i els nostres cossos per continuar silenciant allò que no interessa", expliquen.

Els espectacles d'aquestes tres joves actrius s'aborden des d’una perspectiva de gènere i amb un objectiu crític i reflexiu. "Nosaltres entenem el teatre no només com un acte de consum cultural, sinó com un moment i un espai social, catàrtic i reivindicatiu que transcendeix més enllà de quan es baixa el teló", afegeixen.

La segona sessió, el 26 d'octubre, anirà a càrrec de l'actriu i activista feminista, Pamela Palenciano, amb el seu monòleg No solo duelen los golpes, al què seguirà un col·loqui posterior amb el públic assistent.

L'obra, adreçada principalment al jovent, narra la primera relació sentimental de l'actriu que es va anant tornant violenta al llarg dels sis anys que va durar. Aquest monòleg autobiogràfic, carregat d'humor àcid i ironies que no amaguen el drama, ens connecta amb la història universal de les violències masclistes i la construcció dels estereotips que generen desigualtat i que permeten exercir la violència contra altres persones.

Pel seu monòleg Palenciano i el seu company Iván Larreynaga van ser denunciats al 2021 per l'associació Associació hispanoamericana d'homes maltractats per un presumpte delicte d'odi arran d'un vídeo que va fer circular Vox. La demanda, que va ser admesa a tràmit pel Jutjat número 15 de Madrid, ha estat arxivada per l'Audiència Provincial de Madrid aquest estiu.

Des que va començar amb les representacions, ara fa gairebé dinou anys, Palenciano ha rebut guardons i reconeixements per la seua aportació a la prevenció de la violència masclista a les aules, com ara el Premi 8 de març de l'Ajuntament de Getafe i el Premi Godoff del públic que atorga Ticketea a espectacles independents, tots dos al 2017. Al 2020, el Ministeri d'Igualtat va distingir la tasca de l'actriu en el XVII Lliurament dels reconeixements i mencions especials del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona. Tot i així, el seu monòleg ha estat censurat en diverses ocasions: a Facebook, a l'Assemblea de Madrid, o al municipi madrileny de Navalagamella, entre d'altres.

El cicle Artivisme, que compta amb finançament del Ministeri d'Igualtat, el tancarà, el 2 de novembre, l'artista visual experta en comunicació per a la igualtat, Yolanda Domínguez, que pronunciarà la conferència Cambiar las imágenes para cambiar el mundo. Domínguez. Membre de la Càtedra UNESCO en educació per a la justícia social de la Universitat Autònoma de Madrid i col·laboradora en diversos mitjans de comunicació i en campanyes governamentals d'igualtat d'arreu de l'Estat, Domínguez ens presentarà el seu llibre: Maldito estereotipo. Así te manipulan los medios y las imágenes (Penguin Random House, 2021), una reflexió crítica sobre les imatges visuals que es consumeixen i es generen a diari, les desigualtats que transmeten i com revertir-les.

Totes les sessions tindran lloc a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, al campus ubicat a Cappont.