Demanen que Lleida sigui una ciutat climàticament neutra

Els ambaixadors a Espanya del Pacte europeu pel clima reunits a la UdL

clima1
La sessió d'avui ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana. FOTO: UdL
Ambaixadores i ambaixadors del Pacte Europeu pel clima a Espanya han demanat a les institucions del territori que Lleida esdevingui, en un futur proper, una ciutat climàticament neutra. Així ho ha explicat l'ambaixadora asturiana, Lorena Álvarez-Sala, que ho ha sol·licitat als màxims representants de la Diputació i la Paeria. Álvarez-Sala ha explicat que urgeix que cada cop més ciutats de l'Estat es comprometin amb la mobilitat neta, l'eficiència energètica i la planificació urbana ecològica. És per això que han sol·licitat que la capital del Segrià entri a formar part de les xarxes Greencities-Foro d'intel·ligència i sostenibilitat urbana, d'àmbit estatal, i de la de les ciutats intel·ligents i climàticament neutres per al 2030, d'àmbit europeu, de la qual actualment en formen part 100 ciutats d'Europa, 7 d'elles de l'Estat espanyol.

Avui, el Saló Víctor Siurana de la Universitat de Lleida (UdL) ha acollit la segona sessió -la primera va tenir lloc ahir al Parc Agrobiotech- del V Encontre dels ambaixadors del Pacte europeu pel clima a Espanya, dedicat al sector primari i la indústria agroalimentària, i que ha estat inaugurada pel vicerector d'Infraestructures de la UdL, Narciso Pastor, el president de la Diputació, Joan Talarn, l'alcalde Lleida, Miquel Pueyo, i secretari d'Alimentació del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol. Tots ells han destacat la necessitat de treballar plegats per pal·liar les conseqüències del canvi climàtic, sobretot la sequera i l'augment de temperatures, que tenen un gran impacte en el territori ja que el puntal de la seua economia es basa en el sector primari.

La jornada ha aplegat una cinquantena de persones entre representants d'empreses del sector centrades en la producció sostenible i l'economia circular, de sindicats agraris, d'administracions estatals i autonòmiques, d'entitats com el Banc d'Aliments, així com estudiants de la UdL i una desena d'ambaixadors del Pacte europeu pel clima de Catalunya, Aragó, Astúries i València. En les diferents taules redones han abordat, entre d'altres, temàtiques com ara la bioeconomia aplicada al sector alimentari i els seus residus, l'impacte del canvi climàtic en les àrees de muntanya, en el sector primari o el malbaratament agroalimentari.

Actualment, hi ha 746 ambaixadors climàtics a la Unió Europea, dels quals 83 estan acreditats a l'Estat Espanyol. Lleida compta amb dos ambaixadors, tots dos professors de la UdL: Luisa F. Cabeza, de l'Escola Politècnica Superior, i Marc Escribà Gelonch, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària. Escribà ha destacat la importància d'aquesta trobada que, per primer cop se celebra a Lleida, no només per visibilitzar la implicació de gent de Lleida amb la lluita contra el canvi climàtic, sinó per conscienciar que les accions que es duen a terme per mitigar-lo no només són urgents i necessàries sinó que aporten beneficis, també econòmics.