Dones i cartografia, en una exposició a la UdL

Repassa la feina d'algunes pioneres en aquesta disciplina

expo cartografia
La mostra es pot visitar fins el 21 d'abril / Foto: Premsa UdL
La feina de les dones al llarg dels darrers cinc segles en l'elaboració de mapes, com a editores, il·lustradores o gravadores, és el fil conductor d'una exposició de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) que es pot visitar al vestíbul de l'edifici del Rectorat de la Universitat de Lleida (UdL) fins el proper 21 d'abril. La mostra Editores de mapes. Dones al capdavant de les grans editorials cartogràfiques repassa la feina d'algunes pioneres com les holandeses Coletta van den Keere i Elisabeth Verseyl, fins arribar a l'actualitat.

"A partir del segle XVI, als tallers cartogràfics hi participaven tant homes com dones que acumulaven extensos coneixements cartogràfics i de negocis, tot i que els noms d'elles gairebé mai figurin al mapa", destaquen els organitzadors de l'ICGC. Les reproduccions dels mapes van acompanyades de la història d'aquesta disciplina i de les poques fèmines de les quals ha quedat constància.

"Es necessitava un privilegi reial, tant per publicar com per imprimir mapes. Les planxes que utilitzaven eren un patrimoni valuós susceptible de ser venut, heretat o complementat, entre d'altres mitjans, per matrimonis concertats. Moltes dones (filles, nebodes, vídues...) van explotar aquest patrimoni obtingut, algunes, per herència i, d'altres, per decisió judicial", expliquen.

Les germanes Anna i Elizabeth Ortelius, que van treballar com a il·luminadores, l'editora Anna Beek, les franceses Marie Duval i Reine-Michèle de Beaulieu, o l'espanyola Dolores Martín Zamora són altres dels noms presents a l'exposició.

La inauguració oficial de la mostra està prevista per aquest dimarts, a les 11.00h, amb la cap de la Cartoteca de Catalunya de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, Noelia Ramos.
MÉS INFORMACIÓ: