Ecografia per reduir riscos cardiovasculars en malalts renals

Estudi de la UdL i l’IRBLleida publicat a PLOS One

L’ecografia arterial -una prova econòmica, indolora i accessible- millora la predicció que els malalts renals pateixin una malaltia cardiovascular. Així ho han demostrat investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), segons una recerca recentment publicada a la revista Plos One. Aquesta prova permet detectar les plaques d’ateroma (greix acumulat a les artèries), un paràmetre clau en afeccions com l’aterosclerosi.

Els investigadors han analitzat 2.445 pacients amb malaltia renal crònica, sense antecedents de malaltia cardiovascular, de 81 centres de l’Estat espanyol, en el marc del projecte NEFRONA, Observatori Nacional de Aterosclerosi en Nefrologia, iniciat l’any 2009. A més de la visita basal, han fet un seguiment a 48 mesos d’aquests malalts.

“Els estudis dels anys 70-80 van demostrar que hi havia una sèrie de factors que distingien bastant bé les persones que tenien malaltia cardiovascular (diabetis, tabaquisme, colesterol,  edat, etc.) i amb la informació d'aquests factors es van elaborar unes fórmules de risc que intenten predir la probabilitat d'una persona de tenir un episodi cardiovascular com un infart de miocardi en els següents anys”, ha explicat el professor de la Facultat de Medicina de la UdL, José Manuel Valdivielso. “Però aquestes fórmules de risc clàssiques subestimen el risc de malaltia cardiovascular en adults amb malaltia renal crònica”, afegeix.

La malaltia cardiovascular és la primera causa de mort en la població mundial i també en els pacients amb malaltia renal crònica. Precisament, els malalts renals tenen més complicacions cardiovasculars que els que no tenen problemes de ronyó. Per tant, aquest estudi ha buscat una alternativa, un nou paràmetre per fer prediccions, com és l’ecografia arterial, per calcular el risc d’aquest col·lectiu.

Text: Comunicació IRBLleida / Oficina de Premsa UdL