Educació s'afegeix a quatre àmbits de l'ETSEA entre els millors del món

Segons el Rànquing de Xangai per àrees de recerca 2021

fepts
La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL / FOTO: UdL

La recerca en l'àrea de l'Educació de la Universitat de Lleida (UdL) s'ha classificat per primer cop al Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) 2021, publicat per Shanghai Ranking Consultancy, que cada any elabora també el prestigiós rànquing de Xangai (ARWU). Aquest àmbit de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) se situa entre les 301-400 millors universitats  del món i s'afegeix a quatre àmbits de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, que repeteixen al rànquing amb Ciència i Tecnologia dels Aliments, Enginyeria Agrària, Veterinària i Ciència i Producció Animal, i Enginyeria Forestal.

L'informe GRAS 2021 avalua la recerca de 4.000 institucions d'educació superior d'arreu del món per cinc àmplies àrees temàtiques: ciències naturals, enginyeria, ciències de la vida, ciències mèdiques i ciències socials. D'aquestes, al llistat final apareixen més de 1.800 de 93 països. L'any anterior va canviar el criteri de classificació que prima les publicacions en revistes científiques del primer quartil (Q1). També es valora l'impacte de citació normalitzat que valora la influència de la recerca (CNCI) i el percentatge d'articles amb coautors internacionals (IC).

Ciència i Tecnologia dels Aliments és la millor valorada, entre els llocs 51 i 75 del món. Se situa com la primera de Catalunya i quarta de l'Estat espanyol, amb un 39,9 de valoració Q1. A nivell estatal, lidera la Universitat de València i al global, la Universitat de Jiangnan (Xina). Tot i això, la UdL supera aquesta darrera tant en citacions (84,7 per les 80,9 de la universitat xinesa) com en articles compartits internacionalment (67,3 de la UdL i 57 Jiangnan).

En l'apartat de ciències de la vida, Enginyeria Agrària de la UdL es classifica entre les 101-150 millors del món i com la sisena de l'Estat espanyol, amb un 35,4 de valoració Q1 (millorant els 34,7 del 2020), 77 en CNCI i 76,6 en IC. La número 1 internacional, segons aquest rànquing, seria la Universitat de Wageningen (Països Baixos) i l'estatal i catalana, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Mentre, Veterinària s'ha situat entre les 151-200 millors d'arreu i la desena d'Espanya, amb una valoració de 24,3 en publicacions Q1. A nivells espanyol i català, encapçala el llistat la UAB. La UdL supera la líder mundial de la categoria, la Universitat de Ghent (Bèlgica), tant en citacions (81,2 la UdL i 75,6 Ghent) com en articles compartits internacionalment (81,7 davant de 74,8).

A ciències naturals, Forestals de la UdL - que s'inclouria a l'àmbit d'ecologia- es troba entre les 201-300 millors del món i com la setena de l'Estat. En l'àmbit espanyol lidera altre cop la UAB, mentre en l'internacional la universitat més destacada en aquest apartat és la d'Oxford (Regne Unit). La UdL obté una valoració de 26,3 segons el criteri Q1; 87,6 en CNCI (per 81,3 d'Oxford) i 93 en IC (92,4 Oxford).

Finalment,en l'àmbit de les Ciències Socials, la UdL es classifica en l'àmbit d'Educació, per primera vegada, entre els llocs 301-400 del món i com la setena a nivell estatal. Obté una valoració de 18,6 segons el criteri Q1, 80 en CNCI i 44,7 en IC. La universitat més destacada en aquest apartat és la de Harvard (Estats Units). A nivell català, encapçala el llistat la Universitat Pompeu Fabra i en l'estatal, l'Autònoma de Madrid.

MÉS INFORMACIÓ:
Global Ranking of Academic Subjects 2021