El 'Dúo Arcadia' reivindica la música en femení a la UdL

Les guitarristes tanquen la Temporada Musical incloent compositores contemporànies

duo-arcadia
Les integrants del 'Dúo Arcadia' / FOTO: duoarcadia.com
Les guitarristes contemporànies Pilar Rius Fortea i Avelina Vidal Seara, components del Dúo Arcadia, seran les encarregades de cloure aquest dimecres, 10 de maig, la Temporada Musical de la Universitat de Lleida (UdL) amb un programa que inclou composicions d'autores femenines com Alicia Díaz de la Fuente (Premi Nacional de Música en Composició 2022) o la francesa Édith Canat de Chizy. La cita és a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat, a partir de les 18.00h.

"Com a dones conscients del que ha suposat per a la cultura el silenci històric i musicològic al qual les compositores i creadores han estat sotmeses, realitzem des dels nostres inicis una labor de recopilació, transcripció, recerca, encàrrec i estrena del repertori escrit per dones", expliquen les músiques. "Advoquem per la seua normalització en els programes de concert i per donar a conèixer un repertori que encara està lluny de ser interpretat amb l'assiduïtat que caldria", afegeixen.

Rius presidenta de l'associació Mujeres en la Música, imparteix classes al Conservatori d'Alcalà de Henares (Madrid) i a la Universitat Alfonso X el Sabio. És codirectora artística, amb la seua companya de duet, del Curs-Festival Internacional Ex Corde de Molina de Aragón. Vidal, nascuda a Montevideo (Uruguai), ha estat professora del Conservatori Professional de Música ‘Teresa Berganza’ de Madrid.

Des de la seua presentació l'any 2014, el Dúo Arcadia ha participat en els principals festivals de música contemporània per tot Europa. Les guitarristes han estrenat més de 15 obres, en gran part compostes especialment per a elles. Autors com Ivan Lyran, Adina Izarra, Dimitri Cervo, Giuseppe Causa, Cláudio Tupinambá, Sanja Plohl, Teresa Catalán, Marisa Manchado, Agustín Castella-Ávila o Inés Badalo han creat peces per a les intèrprets. El seu repertori abasta des de començaments del segle XX fins als nostres dies, recollint la diversitat de llenguatges d'aquest període en obres de tall nacionalista, neoclàssic, avantguardista o experimental.

L'actuació del Dúo Arcadia a la UdL tancarà la Temporada Musical, que en la seua trentena edició ha programat un total de sis concerts entre octubre de 2022 i maig de 2023. En aquesta ocasió, interpretaran obres de Cláudio Tupinambá, Alicia Díaz de la Fuente, Édith Canat de Chizy, Carles Guinovart, Raquel Quiaro Vargas i Agustín Castilla-Ávila.