El Vallverdú més íntim, en una exposició a la Biblioteca Jaume Porta

Un repàs a la família, l’amor, les amistats, la terra, el pas del temps i els dietaris de l'escriptor

expovallverdu
La mostra es pot veure fins al 31 de gener. FOTO: Biblioteca i Documentació UdL
La família, l'amor, les amistats, la terra, el pas del temps i els dietaris personals de Josep Vallverdú, són els sis àmbits en què s'estructura l'exposició Vallverdú íntim, que es pot visitar a la biblioteca Jaume Porta de la Universitat de Lleida (UdL) fins al 31 de gener de 2024. La mostra recorre a través de fotografies, correspondència, conferències, poemes, articles de premsa, dedicatòries, llibres etc. les facetes més personals de l'escriptor, tant de la seua trajectòria vital com literària, enguany que es commemora el centenari del seu naixement.

Tot el material de l'exposició prové majoritàriament del seu fons personal, cedit a la UdL l'any 2005, del del seu biògraf, Josep Maria Aloy, i del Fons Francesc Porta Vilalta, ambdós dipositats a la UdL. L'exposició inclou a més, dos fotografies propietat de la Fundació 'Lo Pardal' Guillem Viladot, una on hi apareixen els dos creadors i una altra on estan acompanyats de Francesc Porta, Ton Sirera i Leandre Cristòfol.

Entre les imatges exposades en trobem amb les seues dones, Isabel Arqué i Antonieta Vilajoliu, amb Ton Sirena, o amb Josep Maria Aloy. Entre la correspondència, cartes entre Vallverdú i Manuel de Pedrolo. També hi trobem els llibres Les vacances del rellotge, un exemplar de Rovelló dedicat a Aloy, o poemaris recents (Argila, A ull cluc, Pa de forment), entre d'altres; tots els seus dietaris, -entre ells Camp de Mart (només una estrella) il·lustrat per l'escriptor-, així com nombrosos retalls de premsa o el carnet de la biblioteca de la Universitat de Barcelona, on es va llicenciar en Filosofia i Lletres l'any 1945.

Amb motiu de l'Any Vallverdú, la unitat de Biblioteca i Documentació de la UdL ha intensificat els treballs de la catalogació del fons Josep Vallverdú tot inventariant la correspondència rebuda i mesa per l'escriptor, així com la digitalització de conferències, obres juvenils, llibretes escolars i articles de premsa publicats en diaris i revistes per incorporar-los al Repositori de Fons Especials de la UdL. Actualment, ja se’n poden consultar més de 1.000, amb la previsió que a finals d'any n'estiguin disponibles 2.400 més gràcies a la subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.