El futur dels mitjans i la Intel·ligència Artificial, a la Setmana de la Comunicació

Taula d'experiències amb graduats de la UdL per commemorar el 20è aniversari

carla galeote
L'activista i 'tiktoker' Carla Galeote, entre els ponents / Foto: @carlagaleote
El futur dels mitjans audiovisuals, amb especial incidència en el rol de la Intel·ligència Artificial (IA), és l'eix de la Setmana de la Comunicació de la Universitat de Lleida (UdL), que tindrà lloc entre els dies 24 i 26 d'abril a l'edifici del Rectorat. La iniciativa, que enguany compleix dos dècades, porta per títol Back to the future i comptarà amb figures destacades com el director de cinema Jaume Balagueró Bernat, el veterà periodista Antoni Bassas Onieva o la influencer lleidatana i activista feminista Carla Galeote Escoda, titulada en Dret per la UdL. Per commemorar el vintè aniversari de la Setmana, el programa també inclou una taula redona amb graduats en Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida que explicaran la seua experiència laboral.

El tret de sortida el donarà Antoni Bassas, que repassarà la seua trajectòria professional des dels inicis a la ràdio local fins a les seues actuals responsabilitats a l'equip directiu del diari Ara. Serà el dia 24, a les 16.00h, a la Sala d'Actes del Rectorat. Seguidament, serà el torn de la presentadora del programa de Telecinco Socialité i creadora de contingut a Internet Núria Marín, nascuda a Vielha. Amb més de 1,4 milions de seguidors a TikTok i el podcast Puro Salseo, Marín explicarà com ha adaptat la seua perspectiva a l'hora de donar notícies de la premsa rosa des d'un format televisiu com el de Sálvame o Cazamariposas a les xarxes socials. Royalsalseo i el safareig a TikTok és el títol de la sessió que arrencarà a les 18.00h.

Durant la segona jornada de la Setmana de la Comunicació, dimarts 25, tindrà lloc la taula redona IA, substituirà la màquina als comunicadors i periodistes?. Participaran la periodista Eva Domínguez, creadora del podcast Criaturas inmersivas i divulgadora especialitzada en nous formats narratius; i el responsable d'Innovació de Radiotelevisió Espanyola (RTVE), David Corral Hernández, que anteriorment havia estat sotsdirector del Canal 24h. A les 18.00h prendrà el relleu el director Jaume Balagueró, parlant sobre El gènere de terror al cinema espanyol. També presentarà la seua darrera producció, Venus, protagonitzada per Ester Expósito.

L'última sessió comptarà amb Carla Galeote, una de les veus joves de la política i el moviment feminista espanyol més reconegudes de les xarxes socials. Amb més de 377.000 seguidors al seu compte de Tiktok, és reconeguda per la seua labor en defensa dels drets de les dones, la igualtat, els drets humans, la salut mental i la diversitat. El dimecres 26, a partir de les 15.30h, presentarà el seu llibre Hablemos de feminismo (Ediciones Península, 2023), que s'acaba de publicar aquest mes d'abril.

El punt final el posaran exalumnes del Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals, que compartiran en una taula redona les seues experiències. Es tracta d'Adri Romeo Palou, còmic i responsable dels podcasts Aquí estamos i El guay, el raro y el guapo; la periodista Rut Camí Cunillera, actualment a TV3; Charas Vega, creadora del popular compte d'Instagram @charcastrology, on parla d'astrologia amb sentit de l'humor i utilitzant referents de la cultura popular; i els membres de la productora audiovisual Kionalia Project, Berta Lacruz Vilarrubí i Marc Miranda, que al 2022 van rebre el premi Pica d'Estats per la sèrie en aranès Èm çò qu'èm.

La Setmana de la Comunicació està organitzada pel departament de Filologia i Comunicació de la Universitat de Lleida, amb el suport de la Facultat de Lletres, el Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària, el Vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat i el Consell Social de la UdL. Les ponències es podran recuperar més tard al canal de Youtube de la Setmana de la Comunicació, gestionat per l'alumnat de 3r curs del grau a l'igual que la resta de xarxes i plataformes digitals de l'esdeveniment (Twitter, Facebook, Instagram i Tik Tok).

MÉS INFORMACIÓ:

Web de la Setmana de la Comunicació