El president de l'ACUP considera inadmissible el decret de beques

Les universitats públiques catalanes no estan disposades a acceptar més retallades

ACUP_UdL2014
Alguns dels assistents a l'Assemblea General de l'ACUP / Foto: UdL

"És inadmissible que en època de crisi i amb l'augment de les taxes, les beques siguin menys en quantitat, més complexes, i que es distribueixin amb més incertesa per als estudiants". D'aquesta manera es pronunciava avui el president de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i rector de la Universitat de Lleida (UdL), Roberto Fernández, en finalitzar l'assemblea general de l'ACUP que s'ha celebrat aquesta tarda a la UdL. Fernández ha afegit que les beques han deixat de ser un dret per entrar en un sistema competitiu que oblida que la universitat ha de ser un lloc d'oportunitats i d'ascens social bàsic.

Quant a l'actual sistema de finançament, el president de l'ACUP ha afirmat que les universitats públiques catalanes consideren "clarament insuficient" el finançament del sistema universitari català i que no estan disposades a acceptar nous retallades en cap sentit, ja que la recerca que es fa a Catalunya "s'està ressentint fortament per les retallades dels dos governs en investigació".

Per la seua part, el vicepresident de l'ACUP i rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Enric Fossas, ha afegit que una altra de les preocupacions que comparteixen les universitats públiques catalanes és l'estabilització del professorat universitari que des de fa més de dos anys i mig no pot optar a cap concurs, una situació, ha dit, que afecta uns 700 professors arreu de Catalunya.

L'assemblea general de l'ACUP ha aprovat en la seua reunió d'avui el programa de la segona edició de les Jornades Catalunya Futura que organitzen la Plataforma Coneixement Territori i Ocupació i la pròpia ACUP i que tindran lloc els propers dies 9 i 10 de maig al Monestir de Poblet.

L'expresident de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol, el diputat d'Iniciativa per Catalunya Verds, Joan Coscubiela, el president de Foment del Treball Nacional, Joaquim Gaya de Montellà, seran alguns dels ponents convidats a les jornades. Dedicades enguany al mercat de treball i el capital humà, tindran lloc els propers dies 9 i 10 de maig al Monestir de Poblet.

D'altra banda, les universitats públiques catalanes han donat llum verda al conveni específic amb el Parlament de Catalunya que dóna cobertura a l'activitat formativa la Setmana del Parlament Universitari (SPU). La SPU és una simulació de l'activitat parlamentària adreçada a l'estudiantat universitari que té com a objectiu donar a conèixer el funcionament administratiu i polític de la institució. Té lloc al mes de juliol, coincidint amb l'activitat real que té lloc al Parlament, i permet la interacció entre l'alumnat i els parlamentaris. L'any passat van participar-hi 123 universitaris.

L'assemblea general de l'ACUP també ha donat el vist-i-plau al conveni entre l'Associació i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per al traspàs de la GUNi (Global University Network for Innovation) a l'ACUP. La GUNi és una xarxa internacional creada al 1999 per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i la UPC formada per 208 membres de 78 països que inclou càtedres UNESCO, institucions, centres de recerca i xarxes relacionades amb la innovació i el compromís social de l'educació superior. L'ACUP preveu que ampliar les tasques de la GUNi amb un observatori permanent del sistema universitari català, ha anunciat el president de l'ACUP.