L'ús abusiu del telèfon, associat a agressivitat, inestabilitat emocional i ansietat

Una recerca de la UdL, l'IRBLleida i la UAM confirma la relació amb aquests trets de personalitat

Neurocognicio
Grup Neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta / Foto: IRBLleida
Les personalitats més agressives, impulsives, inestables emocionalment i amb ansietat fan un ús problemàtic o abusiu dels telèfons intel·ligents (smartphones). Així ho assenyala una recerca del grup Neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), publicada a la revista Current Psychology. En l'estudi també han participat investigadors de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM).

L'equip ha treballat amb una mostra de 1.562 persones de 18 a 90 anys -un 54,3%, dones i un 45,7%, homes- i han analitzat les seues respostes amb un formulari escurçat del qüestionari Zuckerman–Kuhlman-Aluja, que mesura cinc dominis de personalitat: agressivitat, activitat, extraversió, neurosi i recerca de sensacions.

Els resultats d'aquest estudi confirmen la forta relació entre l'ús problemàtic del telèfon intel·ligent i els trets de personalitat de la neurosi (que inclou baixa autoestima, ansietat, hostilitat, canvis d'humor, necessitat d'aprovació social i autocontrol), l'agressivitat i, en menor mesura, la recerca de sensacions. Els col·lectius més afectats, segons la investigació, són la gent jove d'ambdós sexes i les dones de totes les classes socials.

Aquest tipus de personalitat també s'ha associat a altres addiccions, com ara el joc patològic, la dependència a les drogues, el sexe o Internet. Per tant, les persones amb aquestes característiques individuals i que mostren un ús problemàtic del telèfon intel·ligent també poden patir estrès crònic, problemes d'estabilitat emocional, somatitzacions i depressió.

El catedràtic de Psicopatologia de la UdL Anton Aluja recorda que "l'ús problemàtic del telèfon intel·ligent pot contribuir a problemes i trastorns de conducta, especialment en adolescents" i, per tant, "cal prestar especial atenció a la prevenció en programes escolars".

Aquesta recerca ha sigut possible gràcies a una ajuda del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat (PID2019-103981RB-100).

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Exploring the relationship between personality, decision-making styles, and problematic smartphone use