Els microARN, associats a les seqüeles pulmonars de la COVID-19

Una recerca analitza pacients crítics hospitalitzats a les UCI

MedicinaRespiratoria
Grup de recerca translacional en medicina respiratòria / Foto: IRBLleida
Alguns perfils de microARN (miARN), petites seqüències d'àcid ribonucleic, estan relacionats amb la persistència a llarg termini de les seqüeles respiratòries que presenten els pacients crítics de COVID-19. Així ho posen de relleu dos estudis del grup de recerca translacional en medicina respiratòria de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida). Els resultats del treball realitzat amb mostres de persones supervivents d'unitats de cures intensives (UCI) espanyoles, els han publicat a les revistes científiques Molecular Therapy – Nucleic Acids i British Journal of Pharmacology. En la recerca ha participat també personal investigador de l'Hannover Medical School (Alemanya), el Servei de Pneumologia de Hospital Clínic de Barcelona, la Universitat de La Rioja i la Universitat de Concepción (Xile).

El primer treball, encapçalat per l'estudiant de l'Escola de Doctorat de la UdL Manel Pérez Pons, ha identificat una signatura de 3 miRNA (miR-27a-3p, miR-93-5p i miR-199a-5p) vinculada al deteriorament de la difusió pulmonar del monòxid de carboni. El segon, amb la investigadora de l'IRBLleida María Coronada García-Hidalgo com a primera autora, ha descobert que els miRNA  miR-9-5p i miR-486-5p estan relacionats amb una disfunció pulmonar persistent, fins a un any després de l'alta hospitalària. "Aquests resultats permetran establir possibles dianes terapèutiques per a abordar aquestes seqüeles", afirmen.