Els temporers migrants no tenen garantit l’accés a l’aigua potable

Això els provoca malalties i accidents laborals, conclou un estudi liderat per la UdL i l'IRBLLeida

240221_assentament_xabolista_recercaIRBLleida2
Bidons de fitosanitaris usats per emmagatzemar aigua pels temporers. FOTO: Erica Briones
Les persones migrants que treballen com a temporeres en l'agricultura no tenen garantit l'accés a l'aigua potable per al seu consum i higiene la qual cosa els provoca malalties i un augment dels accidents laborals. Així ho posa de manifest un estudi liderat pel grup de recerca GReCS de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i la Universitat de Lleida (UdL), on també hi han participat investigadors de les universitats del País Basc, Pompeu Fabra, Múrcia, Almeria, l’Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques i l’Institut Murcià d’Investigació Biosanitària Pascual Parrilla.

La recerca, publicada a la revista International Journal of Equity in Health, conclou que la inseguretat hídrica que pateixen els temporers a Espanya és deu a les males condicions de vida: habitatges inadequats molts cops sense subministrament d'aigua potable i lluny dels accessos d'aigua dels nuclis de població, dificultats financeres, marginació i exclusió social, entre d'altres.

Aquesta vulnerabilitat, a més de les condicions de treball particularment dures, les altres temperatures i les dificultats per obtenir aigua potable els provoquen problemes de salut (desnutrició, deshidratació, patologies  gastrointestinals, cutànies, brots infecciosos, enverinaments etc.) ja sigui per manca d'higiene o per consum d'aigua insalubre.

En aquest sentit, l'estudi alerta de l'ús d'envasos de productes fitosanitaris per transportar i emmagatzemar l'aigua, la qual cosa exposa aquest col·lectiu a intoxicacions per productes químics nocius. L'estudi també ha alerta que algunes administracions locals limiten l'accés a l'aigua puntualment per mantenir allunyats els temporers dels seus territoris o que no doten de subministrament d'aigua potable els assentaments, argumentant que així eviten "l'efecte crida".

Durant la investigació s'han entrevistat 63 persones, 33 dones i 30 homes, implicades en l'atenció del col·lectiu de temporers: professionals de l'àrea de salut i de serveis socials, membres d'ONGs, sindicats i institucions públiques de Lleida, Múrcia, Huelva i Almeria, amb l'objectiu d'analitzar-ne les experiències en relació a l'accés i el consum d'aigua i el seu impacte amb la salut dels treballadors temporers.

Erica Briones, professora de la UdL i investigadora principal del projecte AGROMISALUD del què forma part aquest estudi, explica que la recerca posa de manifest que la necessitat urgent d'aconseguir aigua per al consum, la higiene o la preparació d'aliments s'anteposa a assegurar-se que aquesta sigui salubre. És per això que "és necessari que les administracions proporcionin els recursos financers per proporcionar aigua potable i sanejaments segurs, nets, accessibles i assequibles a aquesta població".

MÉS INFORMACIÓ: