Enginyeria, tecnologia i salut, eixos del campus d'Igualada de la UdL

El president Puigdemont destaca “el talent” com la locomotora del dinamisme de Catalunya

UDL_CampusIgualada_010917
Foto de família davant de l'Ajuntament després de la presentació. Foto: UdL

L'àmbit de l'enginyeria i de la tecnologia, d'una banda, i el de la salut, de l'altra, són els pilars pilars fonamentals del futur Campus Universitari d'Igualada-Universitat de Lleida (UdL), el projecte estratègic del qual s'ha presentat avui a la capital de l'Anoia, encapçalat pel president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont; el rector de la UdL, Roberto Fernández; l'alcalde d'Igualada, Marc Castells; el Secretari d'Universitats i Recerca, Arcadi Navarro;  el president del Consell Social de la UdL, Delfí Robinat; i la delegada del Govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà. Els han acompanyat diverses autoritats locals i representants del teixit empresarial i educatiu de la capital de l'Anoia.

Aquest projecte, impulsat pel consistori igualadí, amb el suport de la Generalitat i la UdL, reagruparà en dos fases -una de transició fins al 2020 i una posterior de consolidació els anys següents- els estudis universitaris que actualment s'imparteixen a la ciutat d'Igualada en les estructures de la UdL, tot ampliant instal·lacions i sumant nous títols oficials i de formació contínua.

El rector ha destacat que "avui la Universitat de Lleida se sent més potent, més confiada en sí mateixa, més servidora del país i se sent també part del destí d'Igualada i de tota la comarca de l'Anoia". De la seua banda, Puigdemont ha subratllat "el treball conjunt que hem estat capaços de fer les diferents administracions i institucions" i ha afirmat que el municipi "s'ha guanyat amb rotunditat i mèrit ser una ciutat universitària, perquè a més d'equipament i d'oferta, té ànima universitària".

El president de la Generalitat ha qualificat el dia d'avui d'"històric" per a la ciutat, però també per a tota Catalunya, perquè aquest projecte està pensat "en clau del que fan els Estats del futur, no pensar en la generació actual, sinó pensar en les futures generacions", afegint que "ens sentim també orgullosos de servir a les generacions futures un model de país que té com a locomotora del seu dinamisme aquest node de titulació de progrés”.

En la mateixa línia, el rector de la UdL ha recordat que "les universitats catalanes juguen i han de jugar un paper transcendental, ja que permeten un major desenvolupament harmònic del país, tant en el àmbit territorial com en el social". Mentre, l'alcalde d'Igualada ha destacat que aquesta "aliança entre l'Ajuntament i la Universitat de Lleida suposarà el salt definitiu per convertir Igualada en una ciutat oberta, que treballa per muscular les seues empreses, que aposta pel coneixement i per desenvolupar el talent dels seus joves i que vol garantir-los el millor futur professional".

Entre els projectes del campus d'Igualada, el més immediat serà la incorporació del grau en Tècniques Computacionals i Aplicacions Digitals –primer en una universitat pública catalana a impartir-se en modalitat dual des de primer curs-, el curs 2018-2019; del màster en Pràctiques i Simulacions Clíniques, i la transformació del grau d'Enginyeria Organització Industrial en el d'Enginyeria de l'Organització, Logística i Gestió  Industrial. Se sumaran als actuals estudis oficials (grau en Infermeria UdL, grau en Enginyeria Química UPC, doble grau en Nutrició Humana i Dietètica i Fisioteràpia UdL i màster en Enginyeria del Cuir UPC). A més, s'estan ultimant 4 postgraus en formació contínua adreçats a professionals per implantar també al 2018-2019. En cursos posteriors, la UdL preveu posar en marxa dobles titulacions amb centres d’educació superior europeus. Amb la nova oferta d’estudis es calcula que es passi dels prop de 400 estudiants actuals a superar el miler.

Segons les seues línies estratègiques, el projecte es marca configurar un campus universitari -que va es va posar amb marxa al 2014-, amb estudis vinculats al teixit industrial i empresarial de la zona (tèxtil, cuir, indústria del paper i l'edició, empreses TIC); amb formació dual i pràctiques en empreses per impulsar l'ocupació; i amb facilitats per interconnectar cicles formatius amb estudis universitaris, sobretot pel que fa a enginyeries i salut.

Quant a noves infraestructures, l'Ajuntament d'Igualada i la UdL ja treballen plegats per ampliar les instal·lacions universitàries a la ciutat, actualment ubicades a la zona residencial del Pla de la Massa. A l'illa de cases on hi havia l'antic hospital, al Passeig Verdaguer, s'aixecaran un nou edifici docent i una residència per a estudiants universitaris. L'objectiu és concentrar al Pla de la Massa els estudis d'enginyeria, on hi ha els laboratoris i la planta pilot, i aplegar al Passeig Verdaguer, al voltant de l'Hospital de simulació 4D Health, els estudis relacionats amb la salut.