Futurs mestres davant el racisme a l'educació i a l'escola
Proposen prendre'n consciència i repensar models pedagògics per combatre'l
Descarregar pdfAlumnat dels projectes Espai Performatiu d'Educació Primària i de Gestions Creatives d'Educació Infantil de la Universitat de Lleida participen demà, juntament amb professorat i altres professionals de la comunitat educativa en el seminari Sistema racista, escoles racistes? organitzat des de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social en col·laboració amb Mares contra el Racisme.
El seminari pretén, segons els organitzadors, situar aquest problema dins les aules per repensar quins models pedagògics s'empren a les escoles, quines idees i discursos es vehiculen i quines veus s'escolten o se silencien amb la finalitat de fer-hi front i combatre'l. "Es tracta de prendre consciència que les institucions educatives són estructuralment racistes i els professionals que hi treballem no hem revisat prou el privilegi blanc i en moltes ocasions no som capaços de detectar casos de discriminació racial", explica el professor de la UdL, Agustí Liñán, que afegeix que el seminari servirà com a eina de coneixement, autocrítica i aprenentatge.
El seminari pretén, segons els organitzadors, situar aquest problema dins les aules per repensar quins models pedagògics s'empren a les escoles, quines idees i discursos es vehiculen i quines veus s'escolten o se silencien amb la finalitat de fer-hi front i combatre'l. "Es tracta de prendre consciència que les institucions educatives són estructuralment racistes i els professionals que hi treballem no hem revisat prou el privilegi blanc i en moltes ocasions no som capaços de detectar casos de discriminació racial", explica el professor de la UdL, Agustí Liñán, que afegeix que el seminari servirà com a eina de coneixement, autocrítica i aprenentatge.
En aquest sentit, la jornada comptarà amb les intervencions d'Esther Duaigües, membre de Mares Contra el Racisme (AMBHIN) i de Fatiha el Mouali, tècnica d'acollida, llicenciada en ciències econòmiques i membre de Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR), que reflexionaran sobre el privilegi blanc a l'escola i sobre com afecta el racisme en l'educació. Aspectes com els prejudicis, els estereotips, la jerarquització en funció del color de la pell, el sentiment de pertinença de les persones racialitzades i el racisme institucional seran altres aspectes que s'abordaran amb les futures i els futurs mestres.