Guia de perspectiva de gènere per a la docència a Treball Social

Elaborada per professores de la UdL en el marc d'una col·lecció de la Xarxa Vives d'Universitats

FEPTSexterior
Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social / Foto: Premsa UdL

Les professores de la Universitat de Lleida (UdL) Ozgür Gunes Oztürk Okumus i Mariona Lladonosa Latorre han elaborat la nova Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Treball Social de la Xarxa Vives d’Universitats (XVU). Forma part d’una col·lecció pionera a Europa fruit del Grup de Treball en Igualtat Gènere, format per les unitats d’igualtat de les 22 universitats membres i amb  el suport de l’Institut Català de les Dones de la Generalitat de Catalunya.

La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Treball Social ofereix una reflexió compartida per les autores sobre qüestions de gènere i altres eixos de discriminació, així com les possibilitats que dona l’ensenyament per a impulsar idees que tenen capacitat transformadora. Aborden, concretament, les assignatures de Sociologia i Desigualtat, pobresa i exclusió social.

El document inclou recursos pedagògics i docents per incorporar la perspectiva de gènere a l’aula en termes de llenguatge, discurs, participació de l’alumnat, ús de dades i bibliografia sobre la relació entre feminisme i treball social. També proposa una sèrie de suggeriments per fer recerca no només amb perspectiva de gènere, sinó també amb enfocament decolonial i antiracista.

La col·lecció completa inclou una trentena de guies de les branques d’Arts i Humanitats (Antropologia, Filologia i Lingüística, Filosofia, Història, Història de l’Art,  Museologia i Museografia; i Traducció i Interpretació), Ciències Socials i Jurídiques (Comunicació; Dret i Criminologia; Sociologia; Economia i Ciència Política; Geografia; Educació i Pedagogia; Administració i Direcció d'Empreses; Treball Social i Turisme), Ciències (Física i Matemàtiques), Ciències de la Vida (Infermeria, Medicina, Psicologia, Biologia;  Nutrició Humana i Dietètica; Ciències de l’Activitat Física i l’Esport; i Podologia), i Enginyeries i Arquitectura (Arquitectura, Ciències de la Computació, Enginyeria industrial, Enginyeria Multimèdia; Enginyeria Electrònica de Telecomunicació; Enginyeries Agràries; Enginyeria Civil; i Enginyeria Naval, Marina i Nàutica). A més, s’ha creat una nova àrea transversal de metodologia amb la guia dedicada a la docència en línia.

Actualment, els títols de la col·lecció iniciada al 2018 i disponibles de forma gratuïta al web de la institució acumulen més de 19.000 descàrregues. La iniciativa ha rebut el reconeixement l’Institut Europeu per la Igualtat de Gènere (EIGE), que l’ha inclòs com un exemple de bones pràctiques a la seua Guia d’Eines per la Igualtat de Gènere en l’Acadèmia i la Recerca (GEAR). L’any 2021, la Comissió Europea també va destacar la col·lecció en l’Horizon Europe Guidance on Gender Equality Plans (GEPs).

Text: Comunicació XVU / Premsa UdL