Homenatge del Col·legi de Metges a l'exrector de la UdL Joan Viñas

Insígnia d'or per la seua trajectòria professional en els camps de la medicina i l'ètica

joanvinyasUdLhomenatge
El catedràtic de Cirurgia, emocionat / Foto: CoMB

El Consell de Col·legis de Metges de Catalunya ha distingit l'exrector de la Universitat de Lleida (UdL) i catedràtic de la Facultat de Medicina, Joan Viñas, amb la Insígnia d'Or de la Professió "pels mèrits desenvolupats en llarg de la seua dilatada trajectòria professional al servei del professionalisme mèdic i de l'ètica". L'acte de lliurament, que ha estat sorpresa per a l'homenatjat, ha tingut lloc aquest dimecres al vespre a la sala d'actes del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB).

Viñas, nascut a Mataró, va ser rector de la UdL entre els anys 2003 i 2011. També ha estat degà de Medicina (1995-2001) i actualment, des del 2013, dirigeix el departament de Cirurgia de la mateixa Facultat. Ha dirigit 12 tesis doctorals i compta amb més de 200 publicacions científiques. Els seus treballs de recerca experimental i bàsica incideixen especialment en la carcinogènesi del colon i la bioètica.

En l'àmbit clínic, Joan Viñas ha estat des de 1977 el cap de secció de Cirurgia general de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, on també havia estat cap de l'àrea d'Urgències i del departament de Qualitat. En aquest centre, a més, va presidir el Comitè ètic de recerca clínica (1995-2003) i el Comitè ètic-assistencial (1994-2000). Ha estat, a més, president de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i és membre numerari del Institut d'Estudis Catalans (IEC), des de 2010.

Al marge de la seua activitat professional i acadèmica, el doctor Viñas ha estat sempre una persona molt compromesa amb la societat. Membre de diferents Organitzacions no Governamentals (ONGs), va ser president de l'associació Antisida Lleida (1989-2003). Durant molts anys ha dedicat el seu mes de vacances a treballar en un hospital de Moçambic, com a cirurgià i com a professor per a altres metges.