Per un model de desenvolupament de l'adolescència en positiu

En marxa el II Simposi internacional de la Càtedra Abel Martínez dedicat a aquest tema

simposiadolescenciaUdL2019
El simposi aplega més de 120 professionals i estudiants. FOTO: UdL
Avançar en un model de desenvolupament positiu de l'adolescent que prioritzi les competències als riscos, és l'objectiu que reprèn el II Simposi Internacional que la Càtedra educació i adolescència Abel Martínez de la Universitat de Lleida (UdL).

Avui, el rector Roberto Fernández, la directora de la Càtedra, Maria Àngels Balsells, el delegat dels serveis territorials d'Ensenyament, Carles Vega, i la regidora Rosa Maria Salmerón, han inaugurat la trobada que reuneix més de 120 professionals de l’educació que investiguen i/o treballen amb l’adolescència (de centres d'educació secundària, d'universitat, del sistema de protecció de la infància, de serveis socials i d’espais d’educació no formal) així com alumnat de grau i de màster de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS).

Tots ells han destacat en la inauguració la col·laboració entre la UdL i les institucions lleidatanes com a punt fort en la transferència de coneixements de la Universitat a la societat. "Si treballem plegats som invencibles i qui hi guanya sobretot és la ciutadania de Lleida, ha dit el rector, que ha tingut paraules de record per a Abel Martínez.

El Simposi l'ha obert a pedagoga i col·laboradora de la UNESCO doctorada a Cambridge, Gabriela Martínez, amb l'activisme digital, una experiència de participació activa dels adolescents que no només genera canvis a títol individual sinó també socials. El tancarà aquesta tarda el catedràtic d'intervenció psicosocial de la Universitat d'Oviedo, Jorge Fernández del Valle, que en la seua xerrada donarà eines als professionals de l'educació davant adolescents que pateixen malalties mentals.

El programa de la jornada es completa amb dos taules redones: una dedicada a 'l'adolescència invisible', que abordarà com treballar de manera positiva amb joves LGTB, de col·lectius vulnerables, amb infants i adolescents del sistema de protecció i en acolliment en família extensa; i una altra, que abordarà diferents programes d'educació parental, com ara 'Viure l'adolescència en família' o 'e-Parenting: educació parental en línia'.

Abans de finalitzar el simposi, es lliuraran els II Premis Educació i Adolescència a Treballs de Recerca de Secundària, Treballs Fi de Grau (TFG) i Treballs Fi de Màster (TFM) que atorga la Càtedra en memòria d'Abel Martínez i que estan dotats amb 500, 1.000 i 1.500 euros respectivament.

Laura Haro (Institut ) té el premi al millor treball de recerca de secundària per “Aprenem jugant. Aplicació de la gamificació en l’aprenentatge”, tutoritzat per M. Glòria Garcia de l'Institut Guindàvols. Miquel Baldé (graduat en Educació Social per la Universitat de Barcelona), és el guanyador en la categoria de TFGs  per "L’autonomia moral en el trànsit a la vida adulta de joves en situació de vulnerabilitat social", dirigit pel professor de la Universitat de Barcelona, Julio Rodríguez.

Finalment, el TFM d'Estela María Azorín: “Conexión comunitaria de la escuela con entidades del territorio para la creación de más y mejores oportunidades socioeducatives. Estudio de caso en el barrio de La Proposeritat de Barcelona", tutoritzat per Marta Bertrán i Angelina Sánchez, de l'Autònoma de Barcelona, ha estat el millor dels presentats en aquesta categoria.