Interior, Telefònica i la UdL faciliten una 'app' perquè universitaris estrangers truquin al 112

L'aplicació s'ha desenvolupat en anglès, rus, xinès, àrab, polonès, japonès i italià

APPemergenciesUdL
Els signants del conveni. FOTO: UdL

El Departament d’Interior, la Universitat de Lleida (UdL) i Telefònica, han signat avui un conveni de col·laboració per facilitar la distribució d'una l’aplicació mòbil per a telèfons intel·ligents que permet un millor accés al telèfon d’emergències 112 de Catalunya a l'estudiantat i professorat dels programes internacionals de la UdL, a més de personal d’administració i serveis estrangers i que no parlen català, castellà, anglès, francès o alemany.

Han signat el conveni el conseller d’Interior, Jordi Jané, el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, i el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, els quals han estat acompanyats del director del CAT112, Federic Adan.

Mitjançant aquest acord, Telefònica es compromet a proveir de manera gratuïta a la Universitat de Lleida i al CAT112 l’aplicació multilingüe desenvolupada, mentre que la Universitat facilitarà la distribució d’aquesta app gratuïtament als membres de la comunitat universitària estrangera (estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis) que visiten la UdL en el marc dels programes internacionals, així com fer-ne difusió i promoure’n la utilització. Per la seua part, el CAT112 garanteix que tractarà adequadament els avisos que rebi als seus centres de gestió i iniciarà els protocols establerts per donar-hi resposta.

Amb aquesta app, la UdL vol millorar la seguretat de les persones estrangeres que visiten o resideixen a Catalunya i que utilitzen els serveis de la universitat què puguin patir una emergència. Anualment la UdL rep al voltant de 400 persones estrangeres entre alumnes (uns 350) i personal docent i investigador (prop de 50). El CAT112, juntament amb Barcelona Centre Universitari BCU ja difon i distribueix aquesta app entre els estudiants estrangers que fan estades a Barcelona. A més, el passat mes d’abril el CAT112 va signar un conveni d’aquestes característiques amb la Universitat Rovira i Virgili.

L’aplicació ‘112 Accessible’ és una app multilingüe desenvolupada per Telefònica que permet als estrangers que visiten Catalunya i que no parlen català, castellà, anglès, francès o alemany comunicar-se amb el telèfon d’emergències a través de pictogrames i un servei de geolocalització mitjançant el seu idioma.

L’app es basa en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al 112. Els pictogrames estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries, que indiquen situacions com ara agressions, robatoris, accidents de cotxe, incendis, inundacions, maltractaments, convulsions, vòmits, etc. A més, cada pictograma inclou consells per minimitzar-ne el risc fins a l’arribada dels serveis d’emergències.

Amb aquesta aplicació, el CAT112 va obrir fa anys un nou canal d’entrada de les emergències, facilitant la comunicació a tots els estrangers sense la limitació de l’idioma. Les llengües que inclou aquesta versió de l’app són l’anglès (com a llengua franca), el rus, xinès, àrab, polonès, japonès i italià, però l’aplicació està preparada per a incorporar nous idiomes en el futur. Per utilitzar-la cal un codi d’instal·lació que facilitarà la UdL.

Cal tenir en compte que el canal principal de comunicació i el més àgil per alertar d’una emergència és la trucada de veu, per la qual cosa l’ús d’aquesta aplicació ha de realitzar-se únicament en cas que la trucada no sigui viable. El CAT112 atén les trucades de veu en català, castellà, anglès, francès i alemany. El telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències de Catalunya, funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea.

A banda d’aquesta aplicació, el CAT112 disposa d’una versió per a persones sordes i laringectomitzades que necessiten contactar amb el telèfon 112 però no poden parlar amb l’operador del telèfon d’emergències que atén les trucades. També compta amb l’app gratuïta i d’ús universal My112, que permet geolocalitzar la trucada de forma automàtica si hi ha cobertura de dades.

TEXT: Premsa CAT112