Recerca al campus Igualada-UdL per fer més sostenible l'adob de pells

Volen eliminar tots els productes tòxics, en col·laboració amb les empreses

Recerca Pell Sostenible
Planta experimental d'adoberia / Foto: Marc Vila
Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) al campus d'Igualada, en col·laboració amb empreses de la comarca de l'Anoia, lideren una recerca per fer més sostenible el procés d'adobar pells. L'objectiu del projecte, finançat per l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa ACCIÓ de la Generalitat, és eliminar els productes químics que són substituïbles, reduir el consum d'energia i la quantitat d'aigua i reutilitzar tots els residus possibles obtinguts en el procés per tendir cap a l'economia circular.

El grup d'investigació especialitzat en cuir del campus universitari Igualada-UdL, l'A3 Leather Innovation Center, encapçala aquesta recerca de la qual en formen part també cinc empreses adoberes, una de productes químics pel sector del cuir i la depuradora dels adobers de la capital de l'Anoia. Es tracta, doncs, d'una gran aliança del sector adober igualadí, que involucra els diferents actors de la cadena de producció de la pell, per tal de fer-ne més sostenible la seua elaboració. La recerca ja ha donat els seus primers fruits i els canvis s'estan implantant a mode de prova pilot en diverses empreses de la zona.

Les millores ambientals que preveu l'A3 Center contemplen l'eliminació del 100% de les substàncies tòxiques i perilloses vers el procés convencional, així com dels sulfurs i les emissions de compostos orgànics volàtils (COV) en el lloc de treball i durant la vida útil de l'article de pell. També esperen retallar un 30% els productes químics aplicats en l'acabat i un 50% el temps de remull. Així mateix, busquen la reutilització dels tots residus sòlids de ribera (procés d'eliminació del pèl).

La directora de l'A3 Leather Innovation Center, Anna Bacardit, creu que el treball conjunt de tots els actors de la cadena de valor fins a obtenir la pell acabada (proveïdors de productes químics, adobers, gestor de les aigües residuals i el centre d'investigació) "farà possible que les accions de recerca posteriors siguin extrapolables a un procés global de producció de pell acabada que reduirà en gran mesura l'impacte ambiental i el consum de productes químics, aigua i energia respecte el procés actual". També explica que "la qualitat de la pell prototip obtinguda amb el projecte ha de ser l'adequada a les exigències dels clients i de les grans marques de moda per a qui treballen els adobers del clúster local".

Text: Lidera Comunicació / Premsa UdL