Juan Manuel Santos, primer doctor honoris causa de Campus Iberus

L'expresident de Colòmbia va ser guardonat amb el Premi Nobel de la Pau al 2016

JM Santos y Rectores Campus Iberus Colombia 2023
Santos amb els rectors de Campus Iberus i dos de les seues directores. FOTO: Campus Iberus
Juan Manuel Santos Calderón, president de Colòmbia entre 2010 i 2018 i Premi Nobel de la Pau 2016, es convertirà en el primer doctor honoris causa del Campus Iberus - Campus d'Excel·lència Internacional de la Vall de l'Ebre, format per les universitats de Lleida, Saragossa, la Rioja i Pública de Navarra. El consell del consorci d'aquest campus, que compta amb una seu permanent a la capital colombiana, va acordar-ne el nomenament en reconeixement "tant al seu prestigi excepcional i mèrits destacats com la seua vinculació amb Campus Iberus i els valors que representa".

Les quatre universitats van aprovar en els seus respectius consells de govern, celebrats ahir i avui, atorgar-li la màxima distinció acadèmica. "Es tracta d'una fita històrica en ser el primer cop que diverses universitats coordinen els seus esforços i normes protocol·làries per fer entrega d'aquest guardó honorífic", expliquen els rectors de Campus Iberus, que afegeixen que aquest doctorat honoris causa reconeix els valors de pau, lideratge i cooperació internacional, pilars fonamentals sobre els quals s'erigeix la identitat del Consorci Campus Iberus".

Juan Manuel Santos (Bogotà, 1951), titulat en Economia i Administració d'Empreses per la Universitat de Kansas (Estats Units) i amb estudis de postgrau a l'Escola d'Economia de Londres i les universitats estatunidenques de Harvard i Tufts, és una de les figures polítiques més destacades del panorama internacional amb múltiples reconeixements per les mesures impulsades durant la seua trajectòria pública: polítiques per protegir la biodiversitat i combatre el canvi climàtic, per lluitar contra la pobresa i la desigualtat, així com per la seua contribució a la fi del conflicte armat a Colòmbia.

Doctor honoris causa per la Sorbona (França), l'Escola d'Economia (Londres), la Universitat Central (Colòmbia) o les madrilenyes Alfonso X el Sabio i Camilo José Cela, ha estat guardonat, entre d'altres, pel Fòrum Econòmic Mundial, l'Escola Kennedy de Harvard, la Wildlife Conservation Society, la National Geographic Society o el Royal Institute of International Affairs. L'expresident colombià, que va exercir com a periodista abans que polític, també va rebre al 1985, juntament amb el seu germà Enrique, un dels premis internacionals Rei d'Espanya de Periodisme per la sèrie Crónicas de Nicaragua.

Fundador de l'Aliança del Pacífic entre Colòmbia, Mèxic, Xile i Perú i ferm impulsor dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides (ODS), Santos ha escrit diversos llibres. Destaquen La tercera via (1999), amb Tony Blair; La batalla por la paz (2019), prorrogat per Felipe González; o el darrer, La batalla contra la pobreza (2023). Actualment, és president del consell de fundadors de la Fundació Compaz, membre de The Elders, Global Commission on Drug Policy, International Crisis Group, Wildlife Conservation Society i el patronat de la Fundació Rockefeller.