La Càtedra Màrius Torres, amb la Plataforma de suport al centenari Viladot

Ultima activitats per celebrar-ho tot i la negativa de la Generalitat a una commemoració oficial

Viladot
Guillem Viladot i Puig. FOTO: Fundació Viladot
La Càtedra Màrius Torres (CMT) de la Universitat de Lleida (UdL) està ultimant els actes per commemorar enguany el centenari del naixement de Guillem Viladot i Puig (Agramunt, 1922 - Barcelona, 1999), l'escriptor i artista lleidatà referent de la poesia visual al país i pioner de la poesia concreta a l'Estat.

Com a integrant de la Plataforma de suport al centenari Viladot, la CMT s'afegí des del primer moment a la petició al Govern de la Generalitat que reconsiderés la seua negativa a celebrar oficialment aquesta efemèride, tot difonent i subscrivint el manifest Sóc un poeta (o)ponent, que a hores d'ara ja compta amb 1.800 signatures, han informat els seus promotors que recorden que, de les 14 commemoracions oficials programades per enguany pel Govern català, no n'hi ha cap lleidatana.

Davant la petició, el Departament de Cultura ha anunciat la creació d'un web dedicat a Viladot, un acte a Barcelona i la difusió de les activitats d'altres ens, però no inclourà l'Any Viladot en les celebracions oficials perquè "el nombre de personalitats/entitats escollides com a Commemoracions és limitat i intenta buscar la paritat", segons resa un comunicat del Departament.

Tot i així, la CMT ja té programades les activitats per donar a conèixer la figura i l'obra del poeta amb motiu dels 100 anys del seu naixement. Entre altres, la publicació a la col·lecció 'Meridians' de la Càtedra de les cartes entre Josep Vallverdú i Guillem Viladot; la traducció en anglès i publicació de la seua novel·la Ruth (2000) a l'editorial britànica Fum d'Estampa, o el Simposi Viladot, que tindrà lloc el proper mes d'octubre a la UdL, la Fundació Lo Pardal i l'Ajuntament d'Agramunt.

Durant el simposi, els seus responsables presentaran la digitalització del llegat de Guillem Viladot al Corpus Literari Digital de la Càtedra Màrius Torres. Fins ara, ja s'han digitalitzat 84 llibres de Viladot, un total de 14.000 pàgines, i actualment s'està treballant amb els seus manuscrits i mecanoscrits, explica el director de la Càtedra, el professor de Filologia catalana de la UdL, Joan Ramon Veny.