La Càtedra de Turisme de la UdL premia dos treballs de recerca

Un TFG sobre biomassa a l'Aran i un TFM sobre el patrimoni de la Serra de Monclús

Fotografia premiats_2
Les persones premiades amb Cristóbal i Alegre. FOTO: Diputació de Lleida
El treball de final de grau (TFG): La biomassa com a experiència turística a la Val d’Aran, del graduat en Administració i Direcció d'Empreses i Turisme per la Universitat de Lleida (UdL), Miquel Gimeno Viñas, i el treball de final de màster (TFM): 'Paissetja't' per la Serra de Monclús (la Noguera), de Gemma Miquel Torres, Màster interuniversitari en gestió d'àrees de muntanya, han estat els guanyadors de la segona edició del Premi de la Càtedra de Turisme d'Interior i de Muntanya-TIM que impulsen conjuntament el Patronat de Turisme de la Diputació i la UdL.

Ahir, en el marc de la XII Jornada de Turisme de la UdL, el director de la Càtedra, Eduard Cristóbal, i el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre, van lliurar aquests guardons dotats, respectivament, amb 500 i 1.000 euros, i als quals van optar un total de 9 treballs.

El TFG, tutoritzat Blanca Escardíbul Ferrá (UdL), sorgeix de a necessitat de gestionar els boscos d'una manera més sostenible, tot proposant la posada en marxa d'una societat limitada ubicada a la Val d'Aran dedicada a servir llenya al sector turístic i als habitatges de la comarca. Es tracta d'un projecte potencialment escalable a d’altres zones del Pirineu català, francès, o altres indrets on hi hagi un flux de turisme elevat, es disposi de recursos naturals i existeixi una predisposició de les administracions públiques per a gestionar els boscos de manera sostenible.

Quant al TFM, tutoritzat per Jordi Blay Boqué (Universitat Rovira i Virgili) presenta un programa integral i innovador per valorar, conservar i divulgar el patrimoni arquitectònic i paisatgístic de l'entorn de la serra de Monclús, situada al municipi d'Àger, una zona rural  afectada pel despoblament, l’abandonament i l’envelliment de la seua població. 'Paissetja’t' és una activitat d’oci cultural i didàctica destinada a atraure un turisme lent i conscient amb l'entorn que consisteix a descobrir aquest patrimoni mitjançant una 'gimcana' per diferents itineraris.

El jurat, format per Cristóbal, Alegre, i els professors de la UdL, Daniel Paül i Jaume Macià, han valorat la qualitat dels treballs i que el fet que "són uns exemples excel·lents de la transferència de coneixement que vol impulsar la Càtedra". Els Premis TIM estan destinats a promocionar i distingir els treballs de final de grau i de màster que abordin el turisme a les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, com a tema principal.