La UdL acull la trobada de síndics i síndiques de greuges de la Xarxa Vives

Rafael Ribó participa en la trobada que aplega representants de 15 universitats

trobada síndics
La trobada ha tingut lloc al Rectorat de la UdL. Foto: UdL
L'impacte de les resolucions dels síndics i les síndiques de greuges en la presa de decisions de les universitats és el tema central de la trobada que aquest col·lectiu celebra avui a la Universitat de Lleida (UdL), sota l'organització de la Xarxa Vives. Un total de 25 representants de 15 centres d'educació superior de territoris de parla catalana es donen cita a l'edifici del Rectorat per compartir experiències i per analitzar les implicacions de la implantació de la Llei de convivència universitària, la reglamentació de les sindicatures en l'avantprojecte de la Llei orgànica del sistema universitari i la priorització de la mediació en la resolució de conflictes enfront la via judicial.

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, que després de 18 anys al capdavant de la sindicatura deixarà el càrrec en els propers dies, i la Síndica de Greuges municipal de Lleida i professora de la UdL, Dora Padial, també hi han participat. Ribó, que ha destacat la importància que hi hagi síndics i síndiques a totes les universitats, ha estat contundent en afirmar que les lleis no poden retallar drets perquè els drets estan per sobre de qualsevol normativa.

El rector de la UdL, Jaume Puy, i el síndic de la UdL, Jesús M. Gutiérrez-Bustillo, han estat els encarregats de donar la benvinguda. Puy, que ha fet un repàs de la trajectòria de la UdL, ha posat èmfasi en el paper de motor que tenen universitats en la transformació de les ciutats que les acullen i ha reclamat polítiques de reequilibri territorial per contribuir a un veritable progrés del país. Per la seua part, Gutíerrez-Bustillo ha remarcat el retorn a la presencialitat d'aquestes trobades i que per primer cop hi hagi més dones que homes, "la qual cosa indica la normalització de la presència i el rol de la dona en la societat".

La 13a Trobada de Síndics/ques de Greuges, defensors/es i mediadors/es universitaris de la Xarxa Vives ha reunit els responsables de les sindicatures o defensories de la UdL, la Universitat de Girona, la Rovira i Virgili de Tarragona, la de Barcelona, l'Autònoma de Barcelona, l'Abat Oliva, la Ramon Llull, la Pompeu Fabra, l'Oberta de Catalunya, la de Vic i la Internacional de Catalunya. Del País Valencià han arribat representants de les universitats de València, Politècnica de València, Alacant, i Cardenal Herrera.

La funció essencial dels síndics/ques i defensor/res universitaris és vetllar pel respecte als drets i les llibertats del professorat, l'estudiantat i el personal d'administració i serveis davant dels diferents òrgans i serveis universitaris, actuant sota els principis d'independència i autonomia. La Xarxa Vives d'Universitats organitza anualment i de manera rotatòria la Trobada de Síndics de Greuges amb l'objectiu de compartir informació i bones pràctiques, així com crear sinergies de col·laboració.

MÉS INFORMACIÓ:

Programa de la trobada