La UdL, en un projecte de transport biosanitari transfronterer amb drons

Liderat per Aeroports de Catalunya està finançat amb 1,2 milions d'euros per la Unió Europea

dron1
Imatge simulada del projecte niu.link (AEROPORTS DE CATALUNYA)
La Universitat de Lleida (UdL) és un dels vuit socis del projecte Niu.Link, destinat a establir serveis de transport biosanitari transfronterer amb drons. Liderat per Aeroports de Catalunya i finançant amb 1,2 milions d'euros en la convocatòria INTERREG VI-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2021-2027) de la Unió Europea, també hi participen les universitats de Barcelona, Oberta de Catalunya, les empreses catalanes Pildo Labs, Pirineos Dron i les franceses Innov'ATM i Instadrone, operadores de drons o expertes en tecnologies UAM (mobilitat aèria urbana).

El projecte, de gairebé tres anys de durada, pretén testar i desenvolupar corredors segurs de vehicles aeris no tripulats per al transport materials biomèdics amb l'objectiu d'incrementar la velocitat, reduir costos i aportar solucions energèticament més eficients i sostenibles. Els serveis del projecte beneficiarien hospitals, centres de salut, laboratoris i ciutadans del Pirineu, un territori de baixa densitat de població i amb xarxes de comunicacions limitades que requereixen una solució àgil i avançada de transport biosanitari, expliquen els seus responsables.

Niu.link planteja substituir l'actual transport per carretera entre l'hospital de Puigcerdà amb el laboratori Innovie a Sagallosa (França) i entre l'hospital de la Seu d'Urgell amb l’hospital d'Andorra per corredors aeris, que seran testats en un vertiport (estació per a drons) experimental a l'aeroport de Lleida-Alguaire que permeti integrar les tecnologies per als corredors i atraure indústria del sector. Alhora també es preveu impulsar nous vertiports pel testeig de corredors.

El catedràtic de Geografia de la UdL, Jordi Martí Henneberg, explica que la Universitat de Lleida s'ocuparà de la identificació de nous corredors biomèdics per implementar al Pirineu, a partir del mapatge de les infraestructures actuals i l'anàlisi d'accessibilitat entre elles, que inclou treball de camp, elaboració de cartografia i d'un SIG analític sobre totes les informacions susceptibles de ser localitzades.

Per la seua part, des d'Aeroports de Catalunya afirmen que "aquest projecte promocionarà el Pirineu com a focus d’innovació i coneixement europeu en el desenvolupament de les tecnologies UAM i contribuirà a la descarbonització dels serveis per la mobilitat existent que ara es fan per carretera"

MÉS INFORMACIÓ:

Nota de la Generalitat