La UdL, en un projecte europeu per digitalitzar els sectors agroalimentari i forestal

AgrifoodTEF testarà la incorporació d'intel·ligència artificial i tecnologies robòtiques

GRAP UdL
La fructicultura és un dels àmbits que es testaran / Foto: GRAP UdL
La Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte europeu que té com a objectiu maximitzar la digitalització dels sectors agroalimentari i forestal, avaluant la incorporació d'intel·ligència artificial (IA) i tecnologies robòtiques. La iniciativa, anomenada The European Testing and Experimentation Facilities for Agrifood Innovation (AgrifoodTEF), compta amb una trentena de socis de l'Estat espanyol, França, Itàlia, Alemanya, Països Baixos, Bèlgica, Polònia, Suècia i Àustria. El node estatal gestionarà 5 milions d'euros en els propers 4 anys; finançats al 50% per la Comissió Europea i el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA).

El projecte permetrà el desplegament d'una xarxa d'infraestructures per realitzar proves físiques i virtuals a productes o serveis digitals impulsats per empreses, especialment Pimes, que es trobin en estat avançat de desenvolupament o pròxim al mercat. Aquestes firmes podran beneficiar-se del Node Satèl·lit AgrifoodTEF Espanya per a provar, validar o certificar els seus productes i serveis abans del seu llançament al mercat, tant en instal·lacions físiques com en plataformes per a proves virtuals.

La UdL se centrarà en el sector porcí, la fructicultura i els espais de dades agroalimentàries; utilitzant les seues instal·lacions, les d'Agrotecnio, les del Centre d'Estudis Porcins de Torrelameu i el Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari (ara anomenat Agrobiotech Lleida). Mentre, Còrdova oferirà una oferta de serveis orientada a cultius herbacis, horticultura i fruiters, ramaderia extensiva i indústria alimentària; i a La Corunya treballaran en l'avaluació de projectes relacionats amb la producció làctia i la de farratges.

"Construït com una xarxa d'instal·lacions físiques i digitals a tot Europa, el projecte ofereix serveis que ajuden a avaluar i validar solucions d'IA i robòtica de tercers en condicions reals amb l'objectiu de maximitzar l'impacte de la digitalització del sector agrícola", asseguren els impulsors d'AgrifoodTEF.

Mentre la Universitat de Còrdova (UCO) fa d'enllaç entre el Node Satèl·lit AgrifoodTEF Espanya i el MAPA, la UdL és la institució de referència amb la resta de socis europeus i Gradiant és la connexió amb la xarxa europea de Hubs d'Innovació Digital (EDIHs). El conveni entre el MAPA i la UCO s'ha publicat avui al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

Text: Comunicació MAPA / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: