La UdL, en un projecte sobre la malaltia d'Alexander

En el marc de la convocatòria CaixaResearch d'Investigació en Salut 2021

FisiopatologiaMetabolica
Grup de Fisiopatologia Metabòlica / Foto: IRBLleida
Professorat de la Universitat de Lleida (UdL) participa en el projecte Millorar la comprensió de la malaltia d'Alexander, seleccionat a la convocatòria CaixaResearch d'Investigació en Salut 2021 per a recerques d'excel·lència d'Espanya i Portugal. Liderat per Dolores Pérez-Sala, del Centre d'Investigacions Biològiques Margarita Salas-CSIC, ha rebut un milió d'euros per als propers 3 anys. També hi participen el Brain Center de la University Medical Center Utrecht (Països Baixos), la University of Copenhagen (Dinamarca) i la University of Gothenburg (Suècia).

La malaltia d'Alexander és un trastorn d'origen genètic, que destrueix de manera progressiva la substància blanca del cervell i les neurones. És degut a mutacions en la proteïna àcida fibril·lar glial (GFAP) que es troba en els astròcits, un tipus de cèl·lules essencials per al correcte funcionament del sistema nerviós. El projecte investiga com les mutacions de GFAP en els astròcits arriben a causar importants danys tant en aquestes cèl·lules com en les neurones. Concretament, estudiant el paper de les vies metabòliques involucrades en l'oxidació de proteïnes i lípids.

El treball a Lleida està coordinat per la professora de la Facultat de Medicina de la UdL i investigadora  del grup de Fisiopatologia Metabòlica l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), Mariona Jové.