La UdL, en una xarxa europea d'ecologia química

Per accelerar solucions en salut, agricultura i conservació de la biodiversitat

ETSEA_LaboratoriQuimica
Laboratori de Química, a l'ETSEAFIV / Foto: Jordi V. Pou (*)

* Aquesta imatge, que ha d'anar signada correctament, només pot ser utilitzada per il·lustrar aquesta informació. No pot ser arxivada, ni reutilitzar-se per a qualsevol altra informació

La Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte europeu de quatre anys de durada que té com a objectiu desenvolupar una xarxa d'ecologia química. A banda de promoure la investigació interdisciplinària i l'intercanvi de coneixements, eines i plataformes; la iniciativa European Network In CHEmical Ecology: translating the language of life into sustainability (E-NICHE) pretén implementar solucions concretes aplicades als camps de la salut humana i animal, l'agricultura, l'aqüicultura i la conservació de la biodiversitat, accelerant el descobriment de nous compostos. De moment, compta amb socis de 34 països.

El projecte, liderat pel Centre Nacional de la Recerca Científica de França (CNRS), està coordinat a l'Estat espanyol per la UdL i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)-Madrid. També hi participen la Universitat de Barcelona, el CREAF, l'Institut de Química Avançada de Catalunya-CSIC, la Universitat de Cadis i el Centre d'Excel·lència en Investigació de Medicaments d'Andalusia.

L'ecologia química "és un camp extremadament fragmentat i actualment les col·laboracions entre els investigadors són limitades", explica el professor de la UdL, César Gemeno. Tot i que existeix una Societat Internacional (ISCE) i altres dos a Amèrica Llatina i Àsia, a Europa no n'hi ha cap. En aquest sentit, "el projecte E-NICHE podria ser el punt de partida per aconseguir-ho", afegeix.

Entre els primers objectius pràctics de la iniciativa, que vol sumar els sectors públic i privat, hi ha la creació d'una base de dades de codi obert que permeti fer cerques. "Abans que es puguin utilitzar compostos biològics per reforçar la sostenibilitat ambiental i l'alimentació saludable, s'han de descriure les estructures químiques i les funcions naturals dels compostos", asseguren els promotors del projecte.

Quant a aquestes aplicacions pràctiques, E-NICHE esmenta la creació de noves formulacions químiques, noves molècules i aplicacions innovadores per a compostos naturals. "Per exemple, els països de la UE estan intentant limitar l'ús de pesticides a l'agricultura, que es podrien substituir per semioquímics", expliquen a la memòria del projecte. També ajudaran a desenvolupar "mètodes basats en l'olor per a la detecció precoç de malalties".

Finalment, la xarxa també "facilitarà la transferència de coneixement als responsables de la presa de decisions i així podrem advertir les autoritats sobre qüestions de gran preocupació amb el temps suficient".

MÉS INFORMACIÓ:

Projecte E-NICHE