La UdL estrena mundialment quatre peces inèdites de Ricard Viñes

En el darrer concert de la temporada musical, aquest dimecres al Rectorat

La Universitat de Lleida (UdL) estrenarà mundialment demà dimecres, 25 d'abril, quatre obres inèdites del compositor i pianista Ricard Viñes. Serà en el concert de Miquel Villalba, que tindrà lloc a partir de les 19.00h a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat. L'actuació, que servirà per tancar la dinovena Temporada Musical de la UdL, és fruit de la recuperació del patrimoni musical realitzada pel Laboratori de Musicologia, que dirigeix el professor Màrius Bernadó.

Les obres que s'escoltaran per primer cop en el concert són tres peces de joventut, escrites per un Viñes adolescent just arribat a París, i una altra composició de maduresa, titulada De Cythère au Carmel, que és "una de les millors mostres de la seua escriptura pianística, ja plenament moderna i d'una gosadia formal i harmònica sorprenent", segons explica Bernadó. Totes elles seran editades properament per l'editorial musical Tritó.

Del Ricard Viñes compositor es coneixien fins ara tans sols quatre peces, escrites en homenatge a alguns dels compositors i poetes que més va admirar: Maurice Ravel, Gabriel Fauré, Erik Satie i Leon-Paul Fargue. Aquestes van ser agrupades en un àlbum publicat a Barcelona per l'Institut Français el 1945, un parell d'anys després de la seua mort, sota el títol Quatre hommages. Fins ara, eren les úniques composicions pianístiques conegudes de l'intèrpret lleidatà.

Pel concert-homenatge a la vessant creativa de Ricard Viñes, el Laboratori de Musicologia de la UdL ha revisat totes les partitures autògrafes dels Quatre hommages que el lleidatà va deixar generosament en mans de diversos amics i familiars,  i que s'han conservat en diverses biblioteques i col·leccions particulars europees i americanes. A més, durant aquesta recerca s'han descobert les noves composicions, fins ara completament inèdites

Miquel Villalba és un dels pianistes catalans amb més projecció internacional i activitat discogràfica. Format a l'Escolania de Montserrat i al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb Antoni Besses, ha estat deixeble de Claude Helffer a París i del mestre belga Frédéric Gevers. A banda de les peces de Viñes, Villalba també interpretarà obres de Maurice Ravel, Manuel Blancafort, Frederic Montpou, Sergei Liapunov, Milij Balakirev i Pedro Humberto Allende.