La UdL i l’IRBLleida reben 100.000 euros de la vídua del doctor Pifarré

Teresa Ribalta els dona per a projectes de recerca i per a la Biblioteca de Ciències de la Salut

teresa ribalta
Teresa Ribalta. FOTO. Biblioteca i Documentació UdL
L’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida) i la Universitat de Lleida (UdL) han rebut cadascuna 100.000 euros de Teresa Ribalta, vídua del cardiòleg lleidatà Roc Pifarré i Florejachs, el qual dona nom a l’IRBLleida.

En aquest cas, la donació es destinarà "a fomentar la recerca i millorar la salut de les generacions futures", mentre que per a UdL, els diners aniran la Biblioteca de Ciències de la Salut per incrementar el seu fons bibliogràfic i millorar els equipaments bibliotecaris relacionats amb la investigació de les malalties del cor.

"Aquesta generosa donació de material aporta valor a la institució, sobretot, pel fet que la UdL sigui presa en consideració per part de la família d'una persona de prestigi acadèmic i científic com el Dr. Pifarré" ha afirmat el rector de la UdL, Jaume Puy. Per la seua part, el director de l’IRBLleida, Diego Arango, ha assenyalat que "el Dr. Pifarré és una figura molt rellevant per a l’IRBLleida, per a la recerca i per Lleida, i la donació de Teresa Ribalta contribuirà a potenciar la investigació biomèdica". "Encoratgem a la ciutadania a fer més donacions altruistes a la recerca en benefici de tota la població” ha conclòs.

Roc Pifarré i Florejachs (1929-2010) fou cap del departament de cirurgia toràcica i cardiopulmonar del Loiola University Medical Center de Chicago i professor emèrit de cirurgia cardiovascular i toràcica al Centre Mèdic de la Universitat de Loiola Stritch a Maywood, Illinois (Estats Units). Pioner en les operacions coronàries, fou considerat com un dels millors cirurgians a escala mundial.

Des del setembre de 1993, és president honorífic vitalici de l’IRBLleida, institució creeada per gestionar i canalitzar la recerca biomèdica en les institucions sanitàries de la Regió de Sanitària de Lleida. El 1991 va ser guardonat com a Lleidatà Exemplar i el 1995 va ser distingit amb la Creu de Sant Jordi. A més, va ser investit Doctor Honoris Causa per la Universitat de Lleida el 28 d’abril de 1999 i al 2009 li va ser concedit el I Premi Internacional Ciutat de Lleida.

L’any 2016 la Unitat de Biblioteca i Documentació de la UdL va incorporar el llegat del cirurgià i cardiòleg lleidatà Roc Pifarré i Florejacs mercès a una donació de la seua vídua. Aquest llegat, dipositat actualment a la Biblioteca de Ciències de la Salut inclou documentació personal, com ara fotografies, correspondència, un manuscrit de les seues memòries, títols i reconeixements; material professional, així com la seua biblioteca personal que inclou llibres escrits per ell.

Text: Comunicació i Premsa IRBLleida/Premsa UdL