La UdL i la Universitat de Delaware unifiquen criteris de l'OMS i l'APA en un test de personalitat

El model ZKA-PQ contempla vint facetes, agrupades sota cinc factors

antonalujaUdL
El doctor Anton Aluja / Foto: UdL
Investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), amb altres de la Universitat de Delaware (Estats Unitats), han desenvolupat un model per a l'estudi de la personalitat humana que unifica, per primera vegada, els dos sistemes classificatoris dels trastorns de personalitat, el de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i el de l'Associació Americana de Psiquiatria (APA). El nou test Zuckerman-Kuhlman-Aluja Personality Questionnaire (ZKA-PQ) també simplifica l'elaborat el 2010.

La recerca, que s'ha publicat a la revista Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, ha estat liderada a Lleida pel catedràtic de Personalitat i Psicopatologia de la UdL i investigador principal del grup de recerca Neurocognició, Psicobiologia de la Personalitat i Genètica de la Conducta de l'IRBLleida, Anton Aluja. "L'avantatge d'aquest model és que és capaç d'unificar els dos sistemes classificatoris dels trastorns de personalitat de l'OMS i l'APA, que tenen algunes diferències, i per tant, aquest model de cinc factors que proposem pot ser útil per comprendre millor la posició dels trets patològics o maladaptatius de la personalitat", ha explicat.

El test ZKA-PQ postula que la personalitat humana té una forta base biològica, independentment de la cultura de l'individu, i és estable al llarg de la vida. El model contempla vint facetes de la personalitat, agrupades sota cinc factors: agressivitat (agressivitat física, agressivitat verbal, ira i hostilitat), activitat (compulsió pel treball, activitat general, inquietud, i energia en el treball), extraversió (emocions positives, calidesa social, protagonisme i sociabilitat), neuroticisme (ansietat, depressió, dependència i baixa autoestima) i recerca de sensacions (recerca d'emocions i aventures, recerca d'experiències, desinhibició i sensibilitat  a l'avorriment/impulsivitat).

Personal investigador de la Universitat d'Almeria, la Universitat Autònoma de Madrid, l'Hospital Clínic de Barcelona i l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) també ha participat en la investigació. L'estudi ha analitzat les respostes de 1.229 persones de 18 a 80 anys de Lleida i Madrid, que han completat el test.

Text: Comunicació IRBLleida

MÉS INFORMACIÓ:

Resum de l'article Location of International Classification of Diseases-11th Revision and Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Dimensional Trait Models in the Alternative Five-Factor Personality Space