La UdL lidera el treball de camp d'una recerca internacional sobre joventut àrab

Coordinat pel CIDOB, l'estudi se centra en Marroc, Algèria, Tunísia, Egipte i el Líban

ittmust(CC BY 2.0)
Un grafit de la plaça Tahrir (El Caire) / Foto: Ittmust (CC BY 2.0)

El grup de recerca sobre Joventut i Societat (JOVIS) de la Universitat de Lleida serà l'encarregat de coordinar el treball de camp i les enquestes del projecte europeu SAHWA: Investigant la joventut àrab mediterrània: cap un nou contracte social, un estudi interdisciplinari coordinat pel CIDOB (Centre d'Informació i Documentació Internacional a Barcelona), on participen quinze centres de recerca, entitats i universitats d'Europa (França, Finlàndia, Itàlia, Bulgària, Regne Unit, Alemanya, Espanya) Turquia i els països àrabs mediterranis.

Sahwa (que significa despertar en àrab) és una recerca de tres anys (2014-2016) de durada, amb un pressupost de 3,1 milions d’euros cofinançat per la Comissió Europea en el marc del setè Programa Marc de Recerca. Pretén cartografiar el canvi en les societats de cinc països de la regió -Marroc, Algèria, Tunísia, Egipte i Líban- a partir de les opinions, les perspectives i els valors del seu jovent, amb l'objectiu de proporcionar elements per a una millor integració dels joves en les polítiques públiques nacionals i programes de cooperació internacional adreçades a ells.

El Centre d'Estudis de la Joventut de la UdL, liderat per l'antropòleg Carles Feixa, serà l'encarregat de coordinar el treball de camp etnogràfic i la recol·lecció de dades que provindran, entre altres, de més de 12.000 enquestes a joves d'entre 18 i 30 anys de Marroc, Algèria, Tunísia i Líban. El treball de camp abordarà tres eixos temàtics: treball, participació política i cultura juvenil, a més de dos eixos transversals, gènere i migració. Amb les dades recollides, la UdL, elaborarà un mapa interactiu del context social a partir de cartografies temàtiques com ara, espais d'oci, de feina etc.

Segons explica el coordinador del treball de camp, l'investigador de la UdL, José Sánchez García, de la recerca coordinada per la Universitat de Lleida també està previst que en surti un documental, Being 20 years in Arab Mediterranean Countries, a partir de quinze històries de vida de joves dels cinc països objecte d'estudi, així com una plataforma de continguts a internet que elaboraria el jovent d'aquests països àrabs. Es tracta de Shababpèdia (shabab és jove en àrab), que es crearà i es gestionarà des de la UdL i que inclourà vídeos, fotografies, textos, entre d'altres, realitzats pels joves.

ENLLAÇ A LA FOTO: https://www.flickr.com/photos/66944824@N05/6347317516/in/photolist-kXCWC-pH3aki-aETEmU-aEPUER-51bv21-4SQxTi-aEPUrR-aETEVy-oeVHHs