La UdL posa en marxa dos noves càtedres sobre la Seu Vella i el despoblament rural

El consell de govern aprova 38.000 euros per projectes de cooperació internacional i 'Quart món'

angela llop CC BY-SA 2.0
El claustre gòtic de la catedral / Foto: Àngela Llop (CC BY-SA 2.0)

El consell de govern de la Universitat de Lleida (UdL) ha aprovat avui la posada en marxa dos noves càtedres universitat-empresa: una, sobre el turó de la Seu Vella en col·laboració amb el consorci del mateix, i una altra, d'estudis socioeconòmics i despoblament del territori rural, amb la Diputació de Lleida. La primera la dirigirà la professora Eva Martín i la segona, el professor Jordi Garreta. Amb aquestes, ja seran 18 les càtedres de la UdL per fomentar la cooperació en recerca i transferència de tecnologia.

La Càtedra Turó de la Seu Vella -promoguda pel vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària- vol ampliar les investigacions històriques realitzades als camps de la geologia, la botànica, la paleontologia i l'urbanisme; així com analitzar les possibilitats de futur econòmiques, socials, educatives i culturals. "La nostra Acròpoli, avui en procés avançat de ser considerada Patrimoni de la Humanitat, necessita la major conjunció d'esforços per tal que aquest somni sigui una realitat en un termini no massa llunyà", destaca el vicerector, Joan Busqueta.

La càtedra tindrà una durada inicial de 4 anys, a partir del mes de juny del 2021. Ja té compromès el patrocini del Consorci del Turó de la Seu Vella, l'Associació Amics de la Seu Vella, la Fundació Sorigué, la Fundació Layret, la Universitat Europea d'Andorra i l'empresa PROMOMELBA SL.

Mentre, la Càtedra d'estudis socioeconòmics i despoblament del territori rural de Lleida se centrarà en la situació i els reptes (polítics, socials, econòmics, culturals, educatius) de les comarques de Ponent des d'una perspectiva interdisciplinària. És hereva de l'Observatori socioeducatiu de Lleida que va posar en marxa a l'any 2009 el grup de recerca Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la UdL, encapçalat per Garreta.

Les accions d’aquesta càtedra se centraran "en analitzar la situació del territori rural de les comarques de Lleida i de la població que hi resideix, així com els factors influents en el despoblament, i el potencial repoblament i difondre'n els resultats", ha explicat el professor de Sociologia.

En un altre ordre de coses, el consell de govern de la UdL ha aprovat la resolució de la convocatòria d'Ajuts a accions de Cooperació al Desenvolupament per a l'any 2021. La Universitat de Lleida repartirà 26.626 euros entre 6 projectes a Brasil, Colòmbia, Rwanda, Txad i als campaments sahrauís d’Algèria. També destinarà 13.000 euros més per a 3 projectes centrats en l'anomenat Quart món, és a dir, en col·lectius vulnerables.