La UdL rep el fons documental de Francesc Porta Vilalta

Correspondència amb polítics i escriptors i una col·lecció de discos de pedra

donacioUdLportavilalta
Al centre Roberto Fernández i Xavier Porta Tallada, amb amics de la família Porta i altres representants de la UdL. FOTO: UdL
Fotografies, correspondència, documentació personal i familiar, premsa, articles, catàlegs, material de difusió, així com objectes relacionats amb Francesc Porta Vilalta, corredor de comerç, activista cultural, social i polític en les darreres dècades del franquisme, s'incorporaran al fons de la Biblioteca de Lletres, gràcies al conveni de donació que avui han signat el seu fill, Xavier Porta Tallada, i el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández.

Un llegat "magnífic i impressionant", no només per la quantitat de documentació que inclou, sinó pel que representa ha explicat Xavier Porta. Un material que dóna fe "d'una època grisa per Lleida i Catalunya però també d'esperança", en què Porta i altres lleidatans es van implicar en la unitat territorial, la lluita sindical i l'impuls d'iniciatives cíviques i culturals, ha afegit.

Entre material, hi trobem la correspondència que Porta va mantenir amb diverses persones, com ara amb Maria, filla del president de la Generalitat Francesc Macià, escriptors com Tísner, Manuel de Pedrolo, Josep Vallverdú, amb qui fou bisbe de Lleida, Ramon Malla, amb periodistes com César Molinero i Santiago Nadal, l'artista Guillem Viladot, o polítics com Solé Sabarís, Maurici Serrahima, Jordi Pujol, Ernest Lluch.

Com a curiositat, hi ha una col·lecció de 161 discos de pedra (enregistraments sonors a 78 revolucions per minut), d’artistes com Xavier Cugat, Edith Piaf, Ella Fitzgerald, Yves Montard, Louis Armstrong, Duke Ellington o Juliette Greco -un d'aquesta artista signat per ella- i d’estils com el fox-trot, la cançó, el vals o la rumba, entre d'altres. També hi és la Medalla d'argent de la ciutat de Lleida que se li va atorgar al 1992, la placa de Lleidatà de l’any 1990, dos caricatures realitzades per Niko i per Tarragó, i planxes del seu Ex-libris, obra del gravador Ricart.

El llegat, que ara la Unitat de Biblioteca i Documentació de la UdL haurà de catalogar, classificar, ordenar i digitalitzar per permetre'n l'estudi i la difusió, forma part d'una xarxa de llegats de prohoms de la ciutat que aquesta unitat de la Universitat està fent, ha explicat la seua responsable, Loli Manciñeiras.

Per la seua part, el rector ha manifestat que la donació d'avui "representa l'estima que la societat civil té envers la UdL", ja que la Universitat, és patrimoni de tota la societat i no només dels universitaris, ha dit. Roberto Fernández ha tingut paraules de reconeixement per la tasca desenvolupada per Francesc Porta Vilalta i la seua generació, "que van fer aixecar projectes on no hi havia res i van practicar un catalanisme sa i sensat".

Porta (1915-1992), que va ser el primer president d'Òmnium a Lleida, fundador de la revista Labor -censurada pel franquisme- impulsor de Convergència Democràtica a Lleida -que deixà dos anys més tard-, soci fundador de les Escoles Alba, president del Club Tennis Lleida, i síndic del Col·legi de corredors de comerç, entre altres, va fer una donació en vida a la Universitat de Lleida. Va ser poc temps abans de morir, al 1992, quan va llegar 200 llibres d'economia, principalment dels anys 40 i 50 del segle passat, i que actualment estan dipositats a la Biblioteca de Cappont.