La UdL se suma al Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones

El manifest institucional denuncia la cultura de la violació i demana als homes trencar els rols de gènere

25N
Un moment de la lectura a Lleida / Foto: UdL
"Les violències sexuals són un component central del patriarcat. No tenen a veure amb el sexe sinó amb el poder. El poder de cosificar, d'humiliar, de dominar, de disciplinar, de generar por i de restringir la llibertat de les nenes, les adolescents i les dones." Així ho recull el Manifest de la Generalitat de Catalunya per commemorar el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones. La lectura de la declaració institucional a la plaça Paeria de Lleida l'han protagonitzat la graduada en Educació Social per la Universitat de Lleida (UdL), Anna Maria Gallardo Ramos, guanyadora del 4t Premi Aurèlia Pijoan Querol al millor Treball de Final de Grau amb perspectiva de gènere del Centre Dolors Piera de la UdL; i l'alumna del Cicle Formatiu de Grau Superior d'Animació Sòciocultural i Turística de l'IES Ronda, Iman El Haddaji Barmoussa.

El text posa l'accent en el fet que els moviments feministes d'arreu del món "han denunciat la cultura de la violació que normalitza i accepta la violència sexual envers les dones". També demana la implicació del col·lectiu masculí per trencar amb aquesta situació. "La llibertat sexual inclou practicar sexe tan sovint com es vulgui i amb qui es vulgui, així com rebutjar fer-ho. Això interpel·la tota la societat i especialment als homes, perquè es desprenguin dels estereotips i dels rols de gènere en què els socialitza el patriarcat, perquè aprenguin a identificar en ells mateixos i en el seu entorn d'amistats, familiars i companys de feina o d'oci totes aquelles actituds i conductes que legitimen, banalitzen o que directament constitueixen violència sexual", insisteix el manifest.

D'altra banda, el document recull que totes les institucions polítiques del país estan compromeses "amb la garantia de tots els drets que es veuen vulnerats amb les violències sexuals: des del dret a la seguretat, al dret a la integritat física i psicològica, passant pel dret a la salut, el dret a l'educació o el dret a la participació social i política". L'acte està promogut per la delegació territorial del Govern a Lleida, la Diputació, l'Ajuntament de la capital del Segrià, la Universitat de Lleida, el Consell comarcal del Segrià i la subdelegació del Govern de l'Estat. Per part de la UdL hi han pres part la Coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació, Núria Camps, i el coordinador de Comunicació, Difusió i Premsa, Estanis Fons.

D'altra banda, durant la darrera setmana de novembre, i amb motiu 25N, les unitats d'Igualtat de les universitats de la Xarxa Vives han programat diferents activitats amb l'objectiu de conscienciar la comunitat universitària de la importància d'aconseguir detectar i eradicar la violència masclista. Conferències, projeccions audiovisuals, jornades i exposicions serveixen fer visible el compromís de la comunitat universitària contra el llast que representa la violència de gènere, en les seues diferents expressions.

L'informe de l'Organització de les Nacions Unides (ONU) amb motiu del 25N calcula que cada any són assassinades unes 81.100 dones i nenes arreu del món. D'aquestes, un 56% moren per violència masclista, a mans de la parella o exparella, o per membres de la seua família. L'ONU alerta que "la llar és un lloc mortal per a moltes dones i nenes" i denuncia que "la veritable escala del feminicidi pot ser molt més gran" ja que en molts casos no hi ha dades que permetin saber si les morts estaven motivades o no pel gènere de la víctima. A l'Estat espanyol, 38 dones i dos menors han perdut la vida per violència masclista en el que portem d'any, segons les dades de la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere del Ministeri d'Igualtat.