La biblioteca Jaume Porta estrena la Sala Vallverdú-Espai entrevista

S'hi poden consultar més d'un miler de volums del fons personal de l'escriptor

sala vallverdu
La nova sala. Foto: Biblioteca i Documentació UdL
La Universitat de Lleida (UdL) ha habilitat un espai propi per a la biblioteca literària personal de l'escriptor Josep Vallverdú i Aixalà que forma part del fons que l'autor va cedir a la UdL l'any 2015. Es tracta de la Sala Vallverdú-Espai entrevista, situada a la tercera planta de la biblioteca Jaume Porta de Cappont, un espai que té un doble vessant. Prèvia reserva, d'una banda, s'hi poden consultar de moment, 1.300 volums, dels 2.500 del fons literari de l'escriptor, i de l'altra, pot ser usat com a sala per a fer entrevistes, una demanada de l'alumnat del campus que precisava d'un espai per dur a terme enregistraments d'àudio o vídeo per als seus treballs de curs.

En aquest nou espai de 35 metres quadrats de superfície, hi trobem els llibres de literatura catalana (narrativa, poesia i teatre escrits per autors i autores catalans), literatura d'autors estrangers traduïda al català, narrativa en anglès, crítica de literatura catalana i llibres sobre llengua i lingüística. D'aquests, el gruix més important són els volums de literatura catalana d'autors contemporanis, com ara de Mercè Rodoreda, Josep Pla, Manuel de Pedrolo, Joan Margarit, Miquel Martí i Pol, Salvador Espriu, Rosa Fabregat, Pep Coll, Jordi Pàmias, Francesc Pané, etc.

Aquest fons s'ubicava fins ara a la sala de Reserva de la Biblioteca Jaume Porta i recentment la Unitat de Biblioteca i Documentació l'ha catalogat i incorporat al catàleg de la biblioteca perquè els usuaris puguin consultar-los in situ en aquest espai que, gradualment, anirà completant-se amb nous llibres. La Sala-Espai entrevista està equipada amb 20 metres lineals de prestatgeries, una butaca, una taula i 4 cadires, i s'ha decorat amb vinils, un dels quals reprodueix la frase de Vallverdú "Ens salvem pels mots", amb la seua signatura.

Amb la creació d'aquest espai, la biblioteca vol retre homenatge a l'escriptor amb motiu, l'any passat, de la commemoració del centenari del seu naixement. A aquesta celebració s'hi van sumar les biblioteques de la UdL amb diverses activitats. D'una banda, intensificant les tasques tasques de catalogació del fons de la biblioteca personal de l'autor -formada per 5.000 monografies-, tot inventariant la seua correspondència personal i professional, digitalitzant 2.400 articles de premsa, treballs acadèmics de la seua època universitària i una trentena de conferències escrites per Vallverdú. També amb l'exposició Vallverdú íntim que encara es pot veure a la biblioteca Jaume Porta, la participació en les mostres Geografies Josep Vallverdú i Una altra història, i en el Simposi Josep Vallverdú: balanç d'una vida, organitzat per la Càtedra Màrius Torres de la UdL.