La bretxa salarial entre homes i dones, en una jornada a la UdL

Tindrà lloc el dia 12 a Rectorat i se podrà seguir en directe per Internet

TxellTehasUdL
Il·lustració de Txell Tehàs per a la jornada
La crisi econòmica ha engrandit encara més les diferències de sou entre homes i dones. Espanya és el segon país de la Unió Europea en què més ha crescut la bretxa salarial de gènere, fins arribar al 19,3% quan la mitjana és del 16,6%. Són dades recents de l'agència d'estadística comunitària Eurostat que es posaran sobre la taula a la Universitat de Lleida (UdL) aquest dijous, 12 de març, en el marc  de la Jornada Dones, salari i igualtat. Les sessions es retransmetran en directe a través del canal de streaming de la UdL.

La jornada, finançada pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i pel Fons Social Europeu, se celebra amb motiu del Dia Internacional de la Dona. Compta amb professorat universitari i representants sindicals. Entre tots, abordaran la problemàtica de la igualtat retributiva i la qualitat del treball a nivell teòric i pràctic, des de les àrees del Dret del Treball i la Seguretat Social, el Dret Comunitari, l'Economia Laboral i la Sociologia del Treball.

El programa, que es desenvoluparà a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat, compta amb una taula redona en la que participaran la secretària nacional d'UGT Catalunya, Eva Gajardo, i la responsable d'acció de gènere a l'empresa de Comissions Obreres Catalunya, Lídia Sandalinas. En aquest context, es comentaran les primeres dades de l'estudi sobre la bretxa salarial i la negociació col·lectiva que estan duent a terme la Fundació Maria Aurèlia Capmany i la UGT de Catalunya. Les ponents també aportaran exemples de bones pràctiques i recomanacions en la negociació col·lectiva per poder abordar la veritable equitat salarial, així com algunes mesures que s'han introduït als convenis col·lectius.

Segons les autoritats comunitàries, l'eliminació de la bretxa salarial contribuiria a la creació d'una societat més justa i igualitària, la creació de llocs de treball de qualitat, la disminució del nombre de processos judicials i reclamacions, i la recuperació i creixement econòmic. El document Com combatre la bretxa salarial entre homes i dones a la Unió Europea, realitzat al 2014, exposa que "els factors culturals i històrics impedeixen que les dones arribin als llocs de major retribució, allunyant-les dels llocs de direcció, de l'àmbit de la política, de l'economia i de la ciència". La conciliació familiar també és una factor que perjudica les oportunitats de les dones per progressar en el treball i augmentar el salari.

Programa de la Jornada
Manifest del Campus Iberus amb motiu del Dia Internacional de la Dona