La manca de consens pot complicar la restauració forestal

Un estudi amb la UdL alerta que dificultarà l'aplicació del futur Pla Nacional

Descarregar pdf
recerca CTFC
Un dels tallers realitzats durant la recerca / Foto: CTFC

La manca de consens pot complicar l'aplicació tant del futur Pla Nacional de Restauració com del nou Reglament europeu de restauració de la natura (2024/1991). Així ho assenyala una consulta participativa a 62 experts espanyols realitzada per personal investigador de la Universitat de Lleida (UdL), el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC), l'Institut de Ciències Forestals (ICIFOR, INIA-CSIC) i la Universitat de Còrdova. Els resultats els acaben de publicar a la revista Forest Policy and EconomicsEl govern central ha de presentar el primer esborrany del Pla Nacional el proper 1 de setembre. 

L'estudi assenyala que tot i que entre els experts de l'administració pública, el món acadèmic i les organitzacions ambientals hi ha un ampli consens sobre les definicions bàsiques de restauració i adaptació forestal; les interpretacions pràctiques divergeixen, especialment al voltant dels conceptes de renaturalització i restauració passiva. Aquestes diferències "representen un repte per al desenvolupament d'estratègies nacionals de restauració forestal", asseguren els autors de l'article, entre els que es troba el catedràtic de Ciència Forestal de la UdL, Sergio de Miguel. 

Els autors proposen cercar consens de manera participativa, a partir de quatre aspectes essencials: l'obtenció de resultats ecològics a llarg termini, la provisió de serveis ecosistèmics, la recuperació dels processos ecològics i l'increment de la resiliència davant del canvi climàtic. També defensen una norma clara però prou flexible per adaptar-se als diferents territoris i "no imposar, sense voler, la visió d'uns col·lectius per sobre d'altres".  

L'estudi, desenvolupat en el marc del projecte REFORADAPT del CTFC i finançat per la Fundación Biodiversidad del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, ha inclòs dos rondes de participació: un qüestionari en línia i tres tallers presencials celebrats a Catalunya, Madrid i Andalusia. Els participants han analitzat 16 casos pràctics relacionats amb la gestió forestal.

Text: Comunicació CTFC / Premsa UdL