La província de Lleida perd 87 empreses en cinc anys, tot i atreure'n 341

Segons un estudi de la UdL i la UPF per a la Cambra de Comerç

estudi-empreses-cambra
Les autoritats i els autors, en la presentació / Foto: Cambra de Comerç de Lleida
Un total de 341 empreses provinents d'altres territoris de l'Estat espanyol han traslladat la seua seu social a les comarques de Ponent entre 2015 i 2020, el que representa més de 50 cada any. Tot i això, la marxa d'altres firmes fora del territori ha resultat en un saldo negatiu de 87 negocis menys a la província. Així ho assenyala un estudi elaborat per investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) per a la Cambra de Comerç de Lleida, que continua un altre realitzat al 2022.

Els autors han presentat aquest dijous l'informe, titulat Estudi sobre les empreses que arriben a les comarques de Lleida. El fenomen, les causes i les motivacions, al Saló Víctor Siurana de la UdL. A l'acte han assistit el rector, Jaume Puy; el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó; el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; i l'alcalde, Miquel Pueyo.

L'estudi assenyala que la província ha estat capaç d'atreure un major nombre de firmes que altres territoris amb una densitat empresarial similar, com ara Badajoz, Cantàbria o Valladolid. El 70% de les empreses que han arribat a Lleida procedien de la resta de Catalunya. Més de la meitat, de Barcelona. Pràcticament la totalitat (99,71%) són PIME, i especialment microempreses (+90%), el que posa de manifest "la dificultat per atraure empreses de gran dimensió", explica l'investigador del departament d'Economia i Empresa de la UdL, Jordi Moreno.

La pèrdua de teixit corporatiu a Lleida també ha estat superior a l'experimentada en altres províncies similars i a les més properes geogràficament, com Osca, Girona i Tarragona, on fins i tot han guanyat en nombre d'empreses fruit d'aquests moviments. En la majoria de sectors les arribades són insuficients per compensar les sortides. De fet, a la província aquest fet només s'aconsegueix en el comerç, la construcció i l'hostaleria. I a la capital del Segrià, en cap àmbit, "posant de manifest que és un problema molt generalitzat en tots els sectors econòmics", segons els autors de l'informe.

La conclusió és que l'arribada d'empreses a la província de Lleida en el període estudiat "és una realitat notable, malgrat que no compensa les deslocalitzacions". En aquest sentit, els investigadors consideren que cal potenciar els factors que les empreses consideren més atractius a Ponent. Alguns exemples concrets que han aparegut en l'estudi són la qualitat de vida, la generació de talent qualificat, el potencial del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari, la proximitat amb els Ports, els costos del sòl industrial o l'aposta per activitats econòmiques emergents.

MÉS INFORMACIÓ: