L'emprenedoria de les dones al món rural, en una jornada a ETSEA

Hi participen El Pastoret de la Segarra, Dpagès, Toleràncies, Carícies d'oli i Lo Vilot

Jornada_Pq_no_puc_fer-ho_2014_034
FOTO: Raquel Segura

Donar a conèixer l'emprenedoria femenina en l'àmbit rural, especialment la protagonitzada per dones joves, és l'objectiu de les Jornades Rurals que demà tenen lloc a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la Universitat de Lleida.

Organitzades conjuntament pel Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones i el Departament de Tecnologia d'Aliments de la UdL, amb motiu de la commemoració, el passat 15 d'octubre, del Dia Internacional de les Dones Rurals, les jornades se centraran en projectes liderats per dones que diversifiquen i complementen l'activitat agrícola.

Així, les jornades s'obren demà a les 16.15h de la tarda, amb una conferència de la directora d'El Pastoret de la Segarra, Teresa Vallès, que parlarà dels obstacles, però també dels avantatges, que suposa ser emprenedora al món rural, des de la seua experiència al capdavant d'aquesta empresa familiar de productes lactis artesans.

Després de la intervenció de Vallès, premi Premi FIDEM a la dona emprenedora 2013 en la categoria d'empresa familiar, tindrà lloc una taula redona amb quatre joves protagonistes de projectes empresarials innovadors en l'àmbit rural.

Són Marta Borràs, fundadora de dpagès, una explotació de carn de porcí ecològica i de qualitat basada en la selecció de raça, les instal·lacions, el maneig i la qualitat de vida dels porcs, ubicada al Solsonès, que l'any passat fou finalista dels premis d’Innovació Tecnològica Agroalimentària del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

Laia Espasa, una emprenedora que quan li van detectar un seguit d'intoleràncies alimentàries va posar en marxa Toleràncies, menjant amb il·lusió, una empresa destinada a sensibilitzar la població rural i aportar solucions sobre les al·lèrgies i intoleràncies, mitjançant el que es coneix com a food truck (cuina sobre rodes), tot servint productes artesans i sense al·lèrgens.

Griselda Martínez, una de les tres fundadores de Carícies d'oli SCP, que comercialitza cosmètics a base d'oli vegetals verges de primera premsada, d'oliva principalment, tot i que també d'ametlla dolça, rosa mosqueta, avellana, germen de blat, així com plantes de recol·lecció silvestre controlada o cera d'abelles, sense incorporar parafines, perfums sintètics, colorants o conservants artificials.

I finalment, Quiònia Pujol, fundadora de Lo Vilot, una empresa ubicada a Almacelles que elabora cervesa artesana de km 0 amb certificació ecològica. Dos de les cerveses de Lo Vilot, que s'autoabasteix en cultius de llúpul i ordi cerveser, van obtenir medalla de plata al Concurs internacional Barcelona Beer Challenge 2016, on hi participaven més de 500 cerveses de 16 països diferents.

Segons dades del Ministeri de Sanitat i Serveis Socials, en els últims anys el paper de les dones emprenedores està assolint cada vegada major protagonisme en l'economia rural. En aquest entorn, un 54% de les persones que decideixen emprendre un negoci són dones, davant un 46% d'homes, mentre que si parlem del món urbà el percentatge de dones empresàries és del 30%, davant el 70% d'homes.