L'estudiantat de l'ETSEAFIV, solidari amb la pagesia per la sequera

Per primer cop, suspenen la bassa de fang de l'Agrònom de Ferro

agronomferroUdL
Final de festa d'una edició anterior / Foto: UdL
L'estudiantat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV) de la Universitat de Lleida (UdL) ha decidit suspendre part de la celebració de l'Agrònom de Ferro, prevista per aquest dijous 4 de maig, en solidaritat amb la pagesia afectada per la sequera. Així, malgrat tenir autorització, enguany no organitzaran ni la bassa de fang ni la festa de l'escuma. "No ens sembla bé que puguem estar gaudint d'una aigua que els pagesos no poden tenir", destaca l'alumnat. Deixant de banda la pandèmia de COVID-19, és el primer cop en els 37 anys d'història de l'Agrònom de Ferro que no hi haurà un final de festa amb fang.

"El canal d'Urgell ha tancat per primer cop en 160 anys. Tota la producció de fruita i part del cereals de casa nostra es perdrà", recorda l'estudiantat de l'ETSEAFIV. "És una realitat, l'aigua s'està esgotant", reflexionen. Per això, tot i que estaven "molt il·lusionats", no hi haurà fang. "La millor festa de Lleida segueix en peu, però no a costa dels pagesos de la zona", conclouen. La direcció de l'ETSEAFIV valora positivament aquesta "mostra de sensibilitat i preocupació" de l'alumnat.

Les proves de l'Agrònom de Ferro, que la UdL va iniciar l'any 1986 i que després han imitat altres escoles d'agronomia, recullen "habilitats" dels diferents graus. A la categoria d'Enginyeria Forestal hi ha bitlles amb troncs, llançament de llargada amb tronc, apilar troncs (cavallonar) i serrar troncs amb un xerrac per parelles. A la de Veterinària i Ciència i Producció Animal, cursa amb ou a la cullera i el joc del mocador amb uns pulmons de porc.

De l'àmbit d'Enginyeria Agrària i Alimentària han previst una cursa de sacs, una cursa amb roda (simulant tractor), plantar el màxim de plantes en un temps determinat i una cursa de carretons. De Biotecnologia, buidar gots amb pipetes de laboratori. I de Ciència i Tecnologia d'Aliments, proves com ara mossegar pomes penjades sense utilitzar les mans, muntar clares d'ou a punt de neu o un tast a cegues de cerveses.

La gimcana, en la qual es participa per equips d'entre 4 i 8 persones, començarà a les 11 del matí, hora en la qual se suspenen les classes. Tindrà lloc entre l'edifici B i els edificis IRTA. Després el programa inclou un vermut electrònic, un concurs de paelles i un toro mecànic. A partir de les 23.00h, la festa de l'Agrònom de Ferro es trasllada a dos locals nocturns de la ciutat, amb diferents DJs.