Lliurat el II Premi Internacional Joan Solà

El periodista Joaquim Maria Puyal ha pronunciat una conferència al voltant de la llengua i l'esport

PremiJoanSolaUdL
El rector i la vídua de Joan Solà, lliurant el premi a Cedric Boeckx / FOTO: UdL

"El clític datiu és més que un clític", és el títol del treball guanyador de la segona edició del Premi Internacional de Recerca en Filologia Joan Solà -enguany dedicat a la sintaxi- impulsat pel Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Ajuntament de Bell-lloc d'Urgell. En són autors dos lingüistes de la Universitat de Barcelona (UB), Cedric Boeckx i Txuss Martín, que han rebut el premi en un acte que ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana i que ha comptat amb la presència de Roberto Fernández (rector), Ramon Cònsola (alcalde de Bell-lloc), Salvador Giné (president de l'Institut d'Estudis Catalans) Adelaida Martínez (vídua de Joan Solà) i el periodista Joaquim Maria Puyal.

El veterà narrador de les transmissions de futbol en català ha estat l'encarregat de pronunciat una conferència al voltant de la llengua i l'esport i ha dit que caldria treballar per consolidar una registre estàndard en el vessant esportiu, ja que creu que, dins els llenguatges especialitzats, aquest és el més generalitzat.

Puyal ha fet un repàs de la seua trajectòria radiofònica, vinculada al món de les transmissions esportives. El periodista va narrar més de 500 partits de futbol en castellà abans de poder fer-ho en català a la Cadena SER. El treball d'adaptació a l'idioma i l'evolució pròpia del llenguatge, permetent-se algunes llicències com anglicismes o barbarismes, ha centrat bona part del seu discurs que ha conclòs afirmant que "el futur de la nostra llengua depèn de nosaltres. No pararem!".

El jurat del Premi, integrat per Sebastià Bonet (UB), Ignacio Bosque (Universitat Complutemse de Madrid, RAE), Jordi Ginebra (Universitat Rovira i Virgili), Manuel Pérez-Saldanya (Universitat de València, IEC, AVL) i Gemma Rigau (Universitat Autònoma de Barcelona, IEC), va valorar especialment el nivell teòric assolit per aquest estudi i les conseqüències que se’n desprenen per al coneixement del català, i de les llengües romàniques en general, en relació amb el sistema pronominal.

JM Puyal / 2n Premi Joan Solà / Universitat de Lleida UdLActualment, Cedric Boeckx és investigador ICREA al Departament de Lingüística de la Universitat de Barcelona. Doctorat a la Universitat de Connecticut, ha estat professor de lingüística a la Universitat de Harvard. Ha publicat una dotzena de llibres en anglès sobre lingüística, especialment de sintaxi, i nombrosos articles en revistes internacionals. Darrerament la seua investigació se centra a descobrir les bases biològiques del llenguatge.

Txuss Martín, llicenciat en lingüística i filosofia per la UB, s’ha doctorat enguany en lingüística a la Universitat de Nova York i des del febrer passat, és professor del Departament de Lingüística de la Universitat de Barcelona. Les seues recerques estan focalitzades en la biolingüística, la sintaxi i la ciència cognitiva, entre d’altres.

El Premi Internacional Joan Solà, dotat amb 10.000 euros i la publicació del treball per Pagès Editors, té com a objectiu guardonar investigacions en qualsevol àrea de coneixement de la filologia catalana. La primera edició (2010) va estar dedicada a la variació lingüística, lingüística aplicada, història de la llengua, història de la lingüística, edició de textos; la segona, a la sintaxi (2012), i la propera (2014) se centrarà en la semàntica, lexicologia i lexicografia.

Laia Querol, doctora en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, va ser la guanyadora de la primera edició del premi, el qual li va ser lliurat pel propi Joan Solà, en un dels seus darrers actes públics.

BASES III PREMI INTERNACIONAL DE RECERCA EN FILOLOGIA CATALANA JOAN SOLÀ, 2014