Més de 3 milions d'euros per investigar trastorns respiratoris i obesitat

Dos projectes d'investigadors de l'IRBLleida, l'HUAV i la UdL, finançats per l'Institut Carlos III

IRB_Pou
Els edificis de Biomedicina de la UdL que acullen l'IRBLleida / Foto: Jordi V. Pou (*)
(*) Aquesta imatge, que ha d'anar signada correctament, només pot ser utilitzada per il·lustrar aquesta informació. No pot ser arxivada, ni reutilitzar-se per a qualsevol altra informació
L'Institut de Salut Carlos III ha concedit una subvenció de 3.183.398,9 euros per a dos projectes de recerca de medicina personalitzada de precisió que desenvoluparan investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i la Universitat de Lleida que treballen també a l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV). Els ajuts, emmarcats en l'Acció Estratègica en Salut del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d'Innovació per al període 2021-2023 i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançaran una investigació sobre trastorns respiratoris durant el son i una altra sobre obesitat.

La primera, titulada Impacte del maneig dels trastorns respiratoris durant el son amb el control de la hipertensió sistèmica: projecte METASLEEP, està liderada pel catedràtic laboral de la Facultat de Medicina de la UdL i responsable del grup Investigació translacional en medicina respiratòria, Ferran Barbé Illa. Comptarà amb 2.344.100 € i aplegarà centres sanitaris de Catalunya, Andalusia, Balears, Cantàbria, Castella-la Manxa, Madrid, Extremadura, La Rioja i Euskadi.

L'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida coordinarà aquest projecte, amb una durada de 3 anys. L'objectiu és implementar un nou sistema de gestió de la hipertensió arterial i identificar un perfil molecular que permeti desenvolupar un model no invasiu amb utilitat clínica. "Aquesta recerca permetrà l'expansió del model d'atenció als pacients amb apnea del son i hipertensió que seguim a Lleida a la resta del territori nacional", destaca Barbé.

L'altre projecte, Susceptibilitat genètica per a predir la pèrdua de pes després de la cirurgia bariàtrica, el coordina Albert Lecube Torrelló; professor de la UdL, responsable del grup de recerca en Obesitat, Diabetis i Metabolisme (ODIM) de l'IRBLleida i cap de Servei d'Endocrinologia de l'Arnau de Vilanova. Comptarà amb 839.298,90 € i la col·laboració de 12 hospitals universitaris de Catalunya, Andalusia, Balears, Canàries, Castella i Lleó, Madrid, Galícia, Navarra i Euskadi.

La fita és aconseguir un maneig eficaç i eficient de l'obesitat estudiant la càrrega genètica i les variables d'exposició dels pacients que se sotmeten a una reducció de l'estómac. "Volem apropar-nos a la personalització del tractament de l'obesitat greu, ja que serem capaços de predir abans que es realitzi la cirurgia quin serà el seu resultat, tant en la pèrdua de pes com en la resposta de les malalties associades com la diabetis o les apnees de la son. Això ens ha de permetre modular les expectatives del pacient i del professional, seleccionar la millor tècnica quirúrgica en cada pacient, i fins i tot, buscar alternatives a la cirurgia en els pacients en què els resultats d'aquesta no han de ser positius", explica Lecube.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL