Música, dansa i versos per recordar la mort de Gustavo Adolfo Bécquer

L'espectacle va ser organitzat per l'Aula de Poesia de la UdL

espectacle
Les persones que van participar a l'espectacle. FOTO: Òscar Sánchez
La Sala d'actes del Rectorat de la Universitat de Lleida (UdL) va ser escenari ahir d'un recital poeticomusical per commemorar el 150è aniversari de la mort de Gustavo Adolfo Claudio Domínguez Bastida (Sevilla 1836-Madrid, 1870), més conegut com a Gustavo Adolfo Bécquer. Un aniversari que es va complir al 2020, però que la seua celebració a la UdL es va ajornar degut a la pandèmia.

Átomos, ecos y meditaciones va tenir com a fil conductor diferents textos del poeta sevillà. D'una banda, una selecció de "les mal anomenades Rimas de Bécquer, ja que la voluntat del poeta va ser escriure tres llibres de poesia amb els títols Átomos, Ecos de Schiller, Meditaciones; i d'aquí el nom d'aquest espectacle, explica el seu impulsor i professor de la UdL, Carlos Rizos. I de l'altra, uns textos en prosa procedents d'un breu diari que va escriure el poeta amb 16 anys a Sevilla.

El públic assistent va poder escoltar poemes recitats amb diferents efectes així com versions cantades o musicades. Hi van participar la soprano Cristina Sebastián, el raper Valdivia, el pianista Enric Prió, el guitarrista Pedro Sastre, Carmen Medina, Montse Dolcet, Lídia Rizos, Núria Casado, Jaume Belló i Jordi Huete, que van posar les seues veus, així com la ballarina de flamenco Alexandra Jiménez.

Entre les versions a piano, es van poder escolar composicions a partir de poemes de Bécquer d'Isaac Albéniz, Ricard Viñes i Enric Granados. Així com els versos de la poeta lleidatana Cèlia Viñas (Lleida 1915 - Almería 1954) inspirats en els de Bécquer i poesies del sevillà traduïdes al català per Enric Franco a finals del segle XIX. Durant l'espectacle es van projectar imatges de la UdL que connecten, explica Rizos, amb l'ambient que evoca el diari adolescent del poeta. Els arranjaments acústics i d'imatge van anar a càrrec d'Òscar Sánchez

Organitzat per l'Aula de Poesia de la UdL 'Jordi Jové', l'acte va comptar amb el suport de Departament de Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica i la col·laboració de l'Institut de Dansa i Arts Escèniques 'Alexandra Jiménez'.