Nanotecnologia farmacèutica i una 'app' per a paqueteria, primer i segon premi Idea
El tercer guardó se l'enduu una plataforma d'educació cosmètica i emocional
Descarregar pdfMINUDIK®, una plataforma tecnològica de nanotransportadors desenvolupada a partir de vesícules extracel·lulars (VEs) obtingudes de subproductes de la indústria alimentària és la guanyadora del Concurs d'idees de negoci innovadores per l'assoliment dels ODS dotat amb 3.000 euros.
Aquest projecte dels investigadors de l'IRBLleida i professors de la Universitat de Lleida (UdL), Aida Serra Maqueda i Xavier Gallart-Palau, que té aplicacions en salut, cosmètica i nutrició, ja va obtenir el primer premi en la darrera edició a la UdL del Programa Santander X Spain Awards de projectes emprenedors universitaris. De fet, la transferència tecnològica d'aquesta idea ja és una realitat amb la creació, el passat mes de juny, de dos spin-offs: Ardea Biotech (aplicacions farmacèutiques) i Irundĭt SL (cosmètica i nutrició).
El jurat, integrat per representants de la UdL, Banco Santander i la Cambra de Comerç, n'ha valorat el grau d’innovació que suposa i el fet que aporti solucions reals en l'àmbit de la salut.
El segon premi, de 1.500 euros, ha estat per PACKSPOT de David Carreras (enginyer informàtic) i Laura Lapeña (grau superior en assessoria d'imatge). Es tracta d'un projecte destinat a agilitzar la localització de paquets en els punts de recollida, mitjançant una aplicació Android combinada amb adhesius NFC adherits als paquets que emeten un senyal per que puguin ser localitzat ràpidament per l'usuari quan n'activa el mecanisme. El jurat ha destacat el potencial de creixement del projecte que ofereix una solució tecnològica a una necessitat creixent.
Enguany s'ha guardonat una tercera idea amb 1.000 euros de premi. Es tracta de la plataforma d'educació cosmètica i emocional SKINEMO. Adreçada a infants, adolescents, famílies i escoles, proporciona recursos pedagògics digitals i físics en català adaptats a cada cicle educatiu, validats per professionals de la dermofarmàcia i l’educació emocional, amb l'objectiu d'educar en autoestima, cura de la pell i consum crític i responsable de cosmètics.
Els seus creadors són Laia Sallan i Ramon Gras, graduats de la UdL en Biotecnologia i Educació Primària, respectivament. El jurat ha posat en valor l'originalitat de la proposta que "ve a donar solucions a una problemàtica de salut mental creixent".
En aquesta edició del Concurs d'idees de negoci innovadores per l'assoliment dels ODS hi han optat un total de vint projectes, deu dels quals van arribar a la final.