Les noves plataformes i formats digitals, a la 19a Setmana de la Comunicació

L'actriu i directora Leticia Dolera, una de les ponents a la trobada del 25 al 27 d'abril

Leticia_Dolera
Dolera, als Premis Gaudí 2022 / Foto: Guillem Medina (CC BY-SA 4.0)
Les plataformes com TikTok o Twitch i els nous formats digitals com els podcasts seran l'eix de la 19a Setmana de la Comunicació de la Universitat de Lleida (UdL), que tindrà lloc del 25 al 27 d'abril a l'edifici del Rectorat. Organitzada per alumnat i professorat del grau de Periodisme i Comunicació Audiovisuals, la trobada comptarà, entre altres, amb l'actriu i directora Leticia Dolera; les protagonistes del podcast Oye Polo; i el guionista i treballador de la UdL Paco Hernández, a la llista Forbes dels 100 influencers espanyols més importants de 2021.

"Internet kill the video star" és el títol triat per aquesta edició de la Setmana que recupera la plena presencialitat després de les restriccions per la pandèmia de COVID-19. Les podcasters Clàudia Rius, Paula Carreras i Rita Roig, autores de Gent de merda, seran les encarregades d'obrir foc, amb la xerrada Gent de merda: el podcast millenial made in Catalunya. Serà el dilluns 25 d'abril, a les 16.00h, al Saló Víctor Siurana del Rectorat. Formen part d'una generació de noies joves que han fet sentir la seua veu al marge de les ràdios convencionals, aprofitant les oportunitats d'Internet.

El mateix han fet les autores del podcast Oye Polo, Ana Polo i Maria Rovira -coneguda com a Oye Sherman- que des de setembre de 2020 condueixen un xou d'humor en què dues amigues xerren de tot el que els ha passat l'últim mes. Dimarts 26 protagonitzaran la xerrada Com convertir-se en les Azúcar Moreno del podcasting català (salvant algunes distàncies). Ho faran a partir de les 18.00h, després de la conferència de l'actriu, directora i guionista Leticia Dolera, amb el títol Escribir y dirigir ¿ha cambiado el oficio con el boom de las plataformas?.

El programa de la Setmana de la Comunicació, on les veus feministes hi tenen un paper destacat,  es completa amb el periodista d'investigació Carles Tamayo, especialitzat en sectes i estafes. El jove català, que realitza reportatges híbrids entre el documental i el videoblog, és conegut per infiltrar-se a l'Església Palmariana l'any 2019. Dimecres 27 d'abril parlarà de Fer periodisme d'investigació a Youtube.

També compta amb el periodista esportiu Gerard Romero, que segueix el dia al dia del Barça a través de Twitch, una plataforma propietat d'Amazon que ofereix un servei de retransmissions de vídeo en directe. Romero va canviar RAC1 per desenvolupar el canal de Twitch "Jijantes TV" i ja supera els 89.000 seguidors. Parlarà del present i el futurs dels nous mitjans de comunicació.

La cloenda anirà a càrrec del youtuber i tiktoker Paco Hernández, personal d'administració i serveis de la Facultat de Lletres de la UdL i expert en còmics. La revista Forbes el va incloure al llistat dels 100 influencers espanyols més importants de 2021, en l'apartat d'entreteniment, amb llavors 1,3 milions de seguidors a TikTok. Actualment ja supera els dos milions. El guionista, doctor en Màrqueting i Comunicació Audiovisual, parlarà de com Comunicar en un minut.

La Setmana de la Comunicació està organitzada pel departament de Filologia Catalana i Comunicació de la UdL, amb el suport de la Facultat de Lletres, el Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària, el Vicerectorat Estudiants i Ocupabilitat, el Consell Social, BAF Guerrilla i LleidaJove. L'objectiu és aprofundir en una branca particular dels estudis del grau en Comunicació́ i Periodisme Audiovisuals. També́ apropar al sector professional a l'alumnat, que durant aquells dies pot conèixer de primera mà les experiències dels creadors convidats.