Només el 36% de joves universitaris identifiquen la violència psicològica de gènere

La UdL programa per segon any consecutiu tallers sobre aquest comportament en l'àmbit de la parella

TallersgenereUdL
Ana Romero, al centre de la imatge, en la presentació del Reglament d'actuació en cas de violència de gènere de la UdL. FOTO. UdL

El II Memorial Hortènsia Alonso: Joves i violència masclista. Percepció i realitat, celebrat avui a la UdL ha estat l'escenari de la presentació de la publicació Percepció de la violència de gènere en l'entorn universitari. El cas de l'alumnat de la Universitat de Lleida, l'estudi complet realitzat pel Centre Dolors Piera d'igualtat d'oportunitats i promoció de les dones de la UdL a partir del sondeig que es va fer l'any passat al 60,8% dels estudiants de primer curs i el 40,6% dels que feien tercer. La jornada, ha estat organitzada per la Universitat de Lleida, l'Ajuntament de Lleida i Creu Roja.

Una de les conclusions de l'estudi més preocupant pels experts és que només un 36% de l'alumnat enquestat identificava la gelosia com a negativa per a la relació de parella. Un 40% acceptaria el perdó i la voluntat de canvi d'actitud de la persona estimada després d'un cas d'agressió; un 28% no veia cap inconvenient en el fet que la seua parella vulgui saber que fa en tot moment; un 22% tampoc troba malament que li impedeixi parlar amb altres persones; i fins i tot, un 10% justificaria que un home agredís la seua parella.

És per això que la UdL programarà per segon any consecutiu tallers de sensibilització sobre la violència psicològica en l'àmbit de la parella entre l'alumnat amb l'objectiu de donar eines als universitaris perquè sàpiguen distingir els indicadors de violència psicològica que es poden donar en una relació sentimental. El curs passat aquests tallers es van impartir en el primer curs de tots els graus de la Facultat de Ciències de l'Educació amb la voluntat de formar els futurs mestres en violència de gènere. Enguany s'ampliaran a altres centres.

El II Memorial Hortènsia Alonso: Joves i violència masclista. Percepció i realitat, ha acollit també la presentació del Reglament d’actuació en cas de violència de gènere de la Universitat de Lleida, aprovat pel Consell de Govern de la institució el passat mes de febrer. El Reglament guia la resposta de la UdL en casos d'assetjament i altres manifestacions de la violència de gènere en l’àmbit laboral i acadèmic des d'una perspectiva global, en incloure sensibilització, formació, prevenció, detecció i atenció dels casos en tots els col·lectius universitaris: personal docent i no docent i estudiantat.

Ana Romero, directora del Centre Dolors Piera, ha estat l'encarregada de explicar aquest reglament "innovador en l'àmbit universitari", no només per incloure-hi tothom, sinó perquè incorpora les discriminacions per orientació sexual i estén també als homes els drets que les lleis sobre violència de gènere atorguen únicament a les dones. El reglament és fruit del Pla d'Igualtat d'Oportunitats entre Homes i Dones a la Universitat de Lleida (2008-2011) i de la Declaració institucional de la UdL de tolerància zero envers la violència i l'assetjament per raó de gènere, aprovada al 2010 per la institució.